Nicolas Poussin and the Doctrine of Musical Modes

Abstract

One of the guidelines of Nicolas Poussin’s aesthetics declared in the master’s letters is the theory of modes coming from antiquity. The artist derived this theory from Gioseffo Zarlino’s musical treatise «Le Istitutioni Harmoniche». In spite of permanent researchers’ interest to this fact, its new interpretation doesn’t seem excessive. The question is: in what way this theory is realized in Poussin’s creative practice and defines inherent musicality of Poussin’s canvases. First of all, after the Italian theorist the artist considers a mode in general-logical sense, as a rational method of organization of any thing and a way of its streamlined existence, and he actualizes concepts ratio and ordo in aesthetic context of classicism. Thus Poussin almost identifies the concept of mode with measure according to which it is necessary «to arrange» any fine thing including a painting. It is easy to see echoes of Aristotelian ideas in such a thesis.

However the master takes into consideration also several complementary meanings of the word mode, which is equated with style or expressive manner. Poussin transfers properties of concrete musical modes to the sphere of painting. It is necessary to find definite logical principles for such extrapolation, and Poussin focuses his attention on ethos of each mode, because it allows to deduce certain correspondences between characters of modes and types of plots suitable for them. And though the baroque principle of varietas produces rich opportunities for variable embodiment of any mode, there are reasons for discovering such parameters of a picture, which favour interpreting a composition on a canvas as «sounding» in a certain mode.

Among these parameters the first place is won by features of the metrical-rhythmical organization of the whole (visual sensation of tempo of alternation of composition elements; regularity of rhythmical outline; metrical grid of picture; binary or ternary partition of compositional structure; presence and type of compositional symmetry). "Sounding" of a canvas is also influenced by its color set-up (coloristic rhymes; dominating tone; colour range). Analysis of well-known Poussin’s allows to draw a conclusion concerning the special role of Dorian mode as it embodies category of order with the greatest completeness — which is equally significant both for antiquity and for the French classicism — and more perfectly than any other mode demonstrates the source meaning of the word mode.

 

References

1. Арнхейм Р. Искусство и визуальное восприятие / пер. с англ., вступ. ст. В. П. Шестакова. М.: Архитектура-С, 2012. 392 с.

2. Бесчастнов Н. П., Кулаков В. Я., Стор И. Н., Авдеев Ю. С., Гусейнов Г. М., Дыминский В. Б., Шеболдаев А. С. Живопись: учебное пособие. М.: Гуманитарный издательский центр «ВЛАДОС», 2010. 223 с. (Изобразительное искусство)

3. Вейль Г. Симметрия / пер. с англ. Б. В. Бирюкова и Ю. А. Данилова под ред. Б. А. Розенфельда. М.: Наука, 1968. 192 с.

4. Вёльфлин Г. Основные понятия истории искусств. Проблема эволюции стиля в новом искусстве / пер. с не м. А. А. Франковского, вступ. ст. Р. Пельше. М.: Издательство В. Шевчук, 2002. 290 с.


5. Виппер Б Р. Введение в историческое изучение искусства / 3‑е изд. М.: Издательство В. Шевчук, 2010. 368 с.

6. Виппер Б. Р. Западноевропейское искусство первой трети XVII века // Виппер Б. Р. Статьи об искусстве / вступ. ст. Т. Н. Ливановой. М.: Искусство, 1970. С. 451–508.

7. Волошинов А. В. Математика и искусство / 2‑е изд., дораб. и доп. М.: Просвещение, 2000. 399 с.

8. Вольская В. Н. Пуссен: Его творческий путь, метод и теория искусства. М.: Издательство ГМИИ им. А. С. Пушкина, 1946. 191 c.

9. Глядешкина З. И. Гармония мира как принцип музыки согласно “L’harmonie universelle” (1636) Марена Мерсенна // Глядешкина З. И. Лекции и материалы по истории теории музыки во Франции XVI–XVIII веков. Т. IV. М.: РАМ им. Гнесиных, 2008. 642 c.

10. Даниэль С. М. Европейский классицизм. Эпоха Пуссена. Эпоха Давида. СПб.: Азбука-классика, 2003. 304 с. (Новая история искусства)

11. Даниэль С. М. Искусство видеть: О творческих способностях восприятия, о языке линий и красок и о воспитании зрителя. Л.: Искусство, 1990. 223 с.

12. Даниэль С М. Картина классической эпохи. Проблема композиции в западноевропейский живо писи XVII века. Л.: Искусство, 1986. 199 с.

13. Даниэль C М. Сети для Протея. Проблемы интерпретации формы в изобразительном искусстве. СПб.: Искусство-СПБ, 2002. 302 с.

14. Декарт Р. Компендиум музыки [фрагменты] / пер. с лат. Л. А. Фрейберг // Музыкальная эстетика Западной Европы XVII–XVIII веков / сост. текстов и общ. вступ. ст. В. П. Шесткова; под ред. Н. Г. Шахназаровой. М.: Музыка, 1971. С. 342–351. (Памятники музыкально-эстетической мысли)

15. Золотов Ю. Пуссен. М.: Искусство, 1988. 376 с.

16. Клайн М. Математика: поиск истины / пер. Ю. А. Данилова. М.: РИМИС, 2007. 398 с.

17. Кларк К. Пейзаж в искусстве / пер. с англ. Н. Н. Тихонова. СПб.: Азбука-классика, 2004. 304 с. (Художник и знаток)

18. Колмогорова Н. В. Проблемы формы во французской музыке: дисс… канд. искусствоведения: 17.00.02. М., 1998. 256 с.

19. Королева С. Никола Пуссен / текст под ред. М. Гордеевой. М.: ЗАО Издательский дом «Комсомольская правда», 2010. 48 с. (Великие художники. Том 54)

20. Кучиньская А., Голенищев-Кутузов И. Н. Барокко // История эстетической мысли: в 6 т.
Т. II: Средневековый Восток. Европа XV–XVIII веков / под ред. В. В. Бычкова. М.: Ис-
кусство, 1985. С. 228–246.

21. Лобанова М. Западноевропейское музы кальное барокко: проблемы эстетики и поэтики. М.: Музыка, 1994. 320 с.

22. Лосев А. Ф. История античной эстетики: в 8 т. Т. III: Высокая классика. Харьков: Фолио; М.: ООО «Издательство АСТ», 2000. 624 с. (Вершины человеческой мысли)

23. Лосев А. Ф. История античной эстетики: в 8 т. Т. IV: Аристотель и поздняя классика. Харьков: Фолио; М.: ООО «Издательство АСТ», 2000. 880 с. (Вершины человеческой мысли).

24. Лосев А. Ф. История античной эстетики: в 8 т. Т. V: Ранний эллинизм. Харьков: Фолио; М.: ООО «Издательство АСТ», 2000. 960 с. (Вершины человеческой мысли)

25. Лосев А. Ф. История античной эстетики: в 8 т. Т. VIII: Итоги тысячелетнего развития: в 2 кн. Кн. I. Харьков: Фолио; М.: ООО «Издательство АСТ», 2000. 832 с. (Вершины человеческой мысли)

26. Мастера искусства об искусстве. Избранные отрывки из писем, дневников, речей и трактатов: в 7 т. Т. III: XVII–XVIII века / под ред. А. А. Губера, В. Н. Гращенкова. М.: Искусство, 1967. 503 с.

27. Нерсесов Н. Никола Пуссен // Никола Пуссен / сост. и вступ. статья Н. Нерсесова. М.: Государственное издательство изобразительного искусства, 1961. С. 1–18.

28. Панофский Э. Et in Arcadia Ego: Пуссен и элегическая традиция // Панофский Э. Смысл и толкование изобразительного искусства / пер. с англ. В. В. Симонова. СПб.: Гуманитарное агентство «Академический проект», 1999. С. 333–362.

29. Панофский Э. Этюды по иконологии. Гуманистические темы в искусстве Возрождения / пер. с англ. Н. Г. Лебедевой, Н. А. Осминской. СПб.: Издательский Дом «Азбука-классика», 2009. 432 с. (Художник и знаток)

30. Письма Пуссена / Никола Пуссен; перевод Д. Г. Аркиной. М.; Л.: Искусство, 1939. 208 с.

31. Рейнгардт Л. Я., Жмакина В. Н. Классицизм // История эстетической мысли: в 6 т. Т. II: Средневековый Восток. Европа XV–XVIII веков / под ред. В. В. Бычкова. М.: Искусство, 1985. С. 246–261.

32. Сигал Н. А. «Поэтическое искусство» Буало // Буало Н. Поэтическое искусство / пер. с франц. Э. Л. Линецкой, вступ. ст. Н. А. Сигала. СПб.: Азбука-классика, 2010. С. 5–40.

33. Симакова Н. А. Контрапункт строгого стиля и фуга. История, теория, практика: в 2 ч. Ч. I: Контрапункт строгого стиля как художественная традиция и учебная дисциплина. М.: Издательский Дом «Композитор», 2002. 528 с.

34. Холопов Ю. Н., Поспелова Р. Л. Теория музыки времени Палестрины: о трактате Дж. Царлино «Установления гармонии» // Русская книга о Палестрине: К 400‑летию со дня смерти / Научные труды Московской государственной консерватории им. П. И. Чайковского. Сб. 33. М.: МГК, 2002. С. 32–53.

35. Царлино Дж. Установление гармонии [фрагменты] / пер. с итал. О. П. Римского-Корсакова // Музыкальная эстетика западноевропейского средневековья и Возрождения / сост. и общ. вступ. ст. В. П. Шестакова. М.: Музыка, 1966. С. 423–510. (Памятники музыкально-эстетической мысли)

36. Шестаков В. П. Гармония как эстетическая категория. Учение о гармонии в истории эстетической мысли. М.: Наука, 1973. 256 с.

37. Шестаков В. П. От этоса к аффекту: история музыкальной эстетики от античности до XVIII века. М.: Музыка, 1975. 351 с.

38. Archives de l’art français, recuell de documents inédits, publiés par la société de l’histoire de l’art français. Nouvelle période. Paris: Jean Schemit, Libraire de la société de l’histoire de l’art français, 52, Rue Laffitte, 1907–. T. V: Correspondance de Nicolas Poussin / publiée d’après les originaux par Ch. Jouanny. Paris: Jean Schemit, 1911. 524 p. https://archive.org/stream/archivesdelartfr05pousuoft/archivesdelartfr05pousuoft_djvu.txt

39. Badt K. Die Kunst des Nicolas Poussin: in 2 Bde. Köln: DuMont Schauberg, 1969. Bd. I: 635 S.

40. Bellori G. P. Osservationi132 di Nicolò Pussino sopra la Pittura // Bellori G. P. Le vite de pittori, scultori et architetti moderni. Parte prima / all’illustr. ed eccellent. signore G. Battista Colbert. Roma: Per il Success. al Mascardi, Con licenza de’Superiori, 1672. P. 460–462.

41. Zarlino G. Le istitutioni harmoniche. Nelle quali; oltra le materie appartenenti alla musica; Si
trovano dichiarati molti luoghi di Poeti, d’Historici, & di Filosofi; Si come nelleggerle si potrà
chiaramente vedere. Venetia: Appresso Francesco Senese, al segno della Pace, 1562. 347 p.
132