Ella von Schultz-Adaiewsky’s Operas (On the History of Russian Music Theatre in the 1870s)

Abstract

For the first time, Ella von Schultz-Adaiewsky’s operas Die Hässliche, oder Die Tochter des Boajren (“The Ugly Girl, or The Boayr’s Daughter”, 1873) and Morgenröte der Freiheit (“The Dawn of Freedom”, 1877) are analyzed on the basis of preserved musical manuscripts of her works. They correspond to the general historical development of the Russian opera in the 1870s, however, they also exhibit the characteristics of Russian-German cultural symbiosis in the composer’s oeuvre. In addition, both operas confirm Schultz-Adaiewsky’s self-assertion as a female composer.

References
  1. Древние российские  стихотворения, собранные Киршею Даниловым, и вторично изданные, с прибавлением 35 песен и сказок, доселе неизвестных, и нот для напева. М.: тип. С. Селивановского, 1818. 470 с.
  2. Зимин А. А. Россия на пороге нового времени (Очерки политической истории России первой трети XVI в.). М.: Мысль, 1972. 452 с.
  3. Левашева О. Е. Музыкальный театр (1870–1890) // История русской музыки: в 10 т. Т. VIII. 70–80-е годы XIX века. Часть вторая. М.: Музыка, 1994. С. 246–335.
  4. Непригожая. Опера в 1-м действии. Музыка Адаевской. Слова Минцлова и Савар. (Пер. Калашникова). СПб.: тип. Скарятина, 1873. 82 с.
  5. Hüsken R. Ella Adaïewsky (1846–1926): Pianistin, Komponistin, Musikwissenschaftlerin. Köln: Dohr, 2005. 435 S.
  6. Hüsken R. „Lassen Sie Ihre Oper — Oper sein und heiraten Sie!“: die russische Pianistin, Komponistin und Musikwissenschaftlerin Ella Adaïewsky (1846–1926) // Blickwechsel Ost / West: Gender-Topographien / hrsg. von Nina Noeske und Melanie Unseld. Hildesheim [u.a.]: Olms, 2009. S. 55–62. (Jahrbuch Musik und Gender, Bd. 2).
  7. Kraack E. Ella von Schultz-Adaiewsky: Nachruf // Zeitschrift für Musik. Jg. 93. Heft 11 (November 1926). S. 624–626.
  8. La musique et les compositeurs russes contemporains. Mlle Ella Adaïewski: pianiste et compositeur. Paris: Chaix, 1877. 51 p.
  9. Die Tochter des Bojaren. Romantische Oper in einem Akte. Nach einem Sujet von R. v. Minzloff bearbeitet von Felix Savara und F. Höllrigl. Musik von Ella Adajevsky. Den Bühnen gegenüber als Manuskript gedruckt. Wien: L. Rosner, o. J. 39 S.
  10. Webermann O. A. Ella von Schultz-Adaiewsky: Tonkünstlerin und Musikschriftstellerin // Baltische Hefte. Jg. 1. Heft 1 (November 1954). S. 18–23.