The Suite “Wailing” by Igor Vorobyov: Analysis and Interpretation

Abstract

This article is the first publication devoted to the compositional and technical aspects of the suite “Wailing” (2014) by Igor Vorobyov. An integrated approach was used in a multi-aspect consideration of various interpretive oppositions: opus music / folk music, politics of contemporary music festivals (as a combination of regional and supra-regional aspects) and ways of implementing folklore, neofolklorizm and minimalism, interpretation of the form as a whole and local structures (timbre, modal, melodic-rhythmic, harmonic, texture), etc. Conclusions are drawn about the development in the suite of neo-folklorism traditions, about the interaction of characteristic aspects of Russian folk thinking and new composer techniques, about the significance of the social perspective in the study of the wailing genre as a metaphor for Russian life and at the same time a Russian picture of the world.

References
  1. Адорно Т. Эстетическая теория / пер. с не м. А. В. Дранова. М.: Республика, 2001. 527 с.
  2. Айрапетян В. Русские толкования. М.: Языки русской культуры, 2000. 208 с.
  3. Булез П. Соната «Чего ты хочешь от меня?» // П. Булез. Ориентиры I. Воображать. Избранные  статьи / п ер. с фр. Б. Скуратова. М.: Логос-Альтера, Eccehomo, 2004.
    С. 135–150.
  4. Воробьев И., Синайская А. Композиторы русского авангарда. СПб.: Композитор, 2007. 158 с.
  5. Гумбрехт Х. У. В 1926: На о стрие времени / пер. с англ. Е. Канищевой. М.: Новое литературное обозрение. 2005. 568 с.
  6. Земцовский И. Фольклор и композитор. Л.: Советский композитор, 1978. 174 с.
  7. Народное музыкальное творчество: учебник / Е. Е. Васильева, Н. Ю. Данченкова, Е. А. Дорохова [и др.]; отв. ред. О. А. Пашина. СПб.: Композитор, 2005. 568 с.
  8. Народное музыкальное творчество: хрестоматия со звуковым приложением (2-е издание) / Е. А. Дорохова, А. Ю. Кастров [и др.]; отв. ред. О. А. Пашина. СПб.: Композитор, 2008. 334 с.
  9. Петрусева Н. Пьер Булез. Эстетика и техника музыкальной композиции. М.; Пермь: Реал, 2002. 350 с.
  10. Петрусева Н. А. «Двенадцать хоров» Александра Изосимова // Мариинский театр. 2018.
    № 1–2. С. 17.
  11. Рансьер Ж. Разделяя чувственное / пер. с фр. В. Лапицкого, А. Шестакова. СПб.: Издательство Европейского университета в Санкт-Петербурге. 2007. 264 с.
  12. Турнье М. Лесной царь / пер. с фр. [Электронный ресурс]. URL: http://modernlib.net/books/turne_mishel/lesnoy_car/read (дата обращения: 23.07.2018).
  13. Филиппов С. М. Феноменология и герменевтика искусства (музыка — сознание — время). Пермь: ПРИПИТ, 2005. 296 с.
  14. Холопов Ю. Задания по гармонии. М.: Музыка, 1983. 288 с.
  15. Чередниченко Т. В. Музыка в истории культуры: в 2 т. М.: Аллегро-Пресс, 1994. 429 с.
  16. Чистов К. В. «Причитанья северного края, собранные Е. В. Барсовым» в и стории мировой культуры // Причитанья северного края, собранные Е. В. Барсовым. Т. I. Похоронные причитания. СПб.: Наука, 1997. С. 400–495. (Литературные памятники).