Amor Divinus: the union of the Celestial and the Earthly in a “madrigal” mass

Abstract

This paper considers the problem of coexistence of the spiritual and the secular aspects in a specific Renaissance kind of mass, so-called “madrigal”. In the context of aesthetics, philosophical currents of that time and, in particular, the conception of Love, some peculiarities of the madrigal’s interpretation by the Renaissance composers are revealed. The phenomena of a mass on a madrigal source is examined on an example from the G. P. da Palestrina’s works (the composer’s mass “Qual’e più grand’o Amore” written on the C. de Rore’s madrigal of the same name).

References

1. Аверинцев С. С. Символика раннего средневековья (к постановке вопроса) // С. С. Аверинцев. Другой Рим: избр. ст. М.: Амфора, 2005. С. 59–90.

2. Апофатическая теология // Философский энциклопедический словарь / Ред. Л. Ф. Ильичев, П. Н. Федосеев, С. М. Ковалев, В. Г. Панов. М.: Советская энциклопедия, 1983. С. 32.

3. Горфункель А. Х. Основные этапы развития итальянской философии в эпоху Возрождения // Типология и периодизация культуры Возрождения / Ред. В. И. Рутенбург. М.: Наука, 1978. С. 131–166.

4. Дубравская Т. Н. Музыка эпохи Возрождения: XVI век. М.: Музыка, 1996. 413 с. (История полифонии. Вып. 2Б)

5. Ларош Г. А. Музыкальные наблюдения // Г. А. Ларош. Собрание музыкально-критических статей. В 2 т. Т. 1. М.: Типо-литография т-ва И. Н. Кушнерев и К., 1913. С. 288–302.

6. Москва Ю. В. Францисканская традиция мессы. Модальность григорианского хорала. М.: МГК, 2007. 496 с.

7. Панофский Э. Этюды по иконологии. Гуманистические темы в искусстве Возрождения. СПБ: Азбука-классика, 2009. 432 с.

8. Серов А. Н. Статьи о музыке. Вып. 6. М.: Музыка, 1990. 341 с.

9. Соколов М. Н. Мистерия соседства. М.: Прогресс-Традиция, 1999. 520 с.

10. Тюлин Ю. Н. Кристаллизация тематизма в творчестве Баха и его предшественников // Русская книга о Бахе / Ред.-сост. Т. Н. Ливанова и В. В. Протопопов. М.: Музыка, 1985. С. 248–264.

11. Хёйзинга Й. Осень Средневековья. М.: Айрис-Пресс, 2002. 544 с.

12. Холопов Ю. Н. Практические рекомендации к определению лада в старинной музыке // Старинная музыка: практика, аранжировка, реконструкция. М.: МГК, 1999. С. 11–46.

13. Шестаков В. П. Европейский эрос: Философия любви и европейское искусство. М.: ЛКИ, 2011. 224 с.

14. Le opere complete di Giovanni Pierluigi da Palestrina. 35 vols. Vol. IX. Roma: Fratelli Scalera, 1940. 165 p.

15. Rostirolla G. “Giovanni Pierluigi da Palestrina, compositore della Cappella Pontifi cia e principe della musica”: La sua produzione basilicale e palatina per un calendario/repertorio celebrativo del quarto centenario // Recercare. Rivista per lo studio e la pratica delle musica antica. Vol. V (1993). Roma: Fondazione Italiana per la Musica Antica. P. 33–86.