On the Meaning of Music in the Philosophy of Henri Bergson

Abstract

Explaining the main idea of his concept — the idea of a specific time, or duration (la durée), Bergson often turned to examples from the field of music. The melody appears in this plan as the leading metaphor of duration, transmitting the continuous interpenetration of changing states of consciousness, that is, according to Bergson, the temporary organization of psychic life. Researchers interpret the role of music in the concept of the French philosopher in different ways. Some of them believe (and prove) that music is fundamentally, deeply connected with Bergson's teaching about time. Others argue that examples from the sphere of music rather serve as a kind of illustration that helps to better understand the essence of his views, but have o special, metaphysical meaning, referring to the foundations of his teachings. The author of the article, relying on the main works and correspondence of the thinker, gives a number of arguments in favor of the first approach, which gives music in Bergson's interpretation a deep philosophical meaning. 

References

1.     Августин Аврелий. Исповедь // Августин Аврелий. Исповедь. Абеляр П. История моих бедствий. М.: Республика, 1992. С. 7–222.
2.     Бергсон А. Восприятие изменения //  Философия творчества. Ежегодник /  Ред. Н. М. Смирнова, И. А. Бескова.  М.: ИИнтеЛЛ, 2017. С. 107–128.
3.     Бергсон А. Два источника морали и религии. М.: Канон, 1994. 384 с.
4.     Бергсон А. Избранное: Сознание и жизнь. М.: РОССПЭН, 2010. 399 с.
5.     Бергсон А. Опыт о непосредственных данных сознания // Бергсон А. Собр. соч.: в 4 т. Т. 1. М.: Московский клуб, 1992. 327 с.
6.     Бергсон А. Творческая эволюция. М.: Канон-пресс; Кучково поле, 1998. 384 с.
7.     Гуссерль  Э.  Феноменология  внутреннего  сознания  времени //  Гуссерль  Э. Собр. соч. Т. 1. М.: Гнозис, 1994. 162 с.
8.     Марсель Г. Бергсонизм и музыка // Логос. Философско-литературный журнал. 2009. № 3. С. 209–217.
9.     Ровенко Е. В. Время в философском и художественном мышлении: Анри Бергсон, Клод Дебюсси, Одилон Редон. М.: Прогресс-Традиция, 2016. 840 с.
10.   Шопенгауэр А. Мир как воля и представление // Шопенгауэр А. Собр. соч.: в 5 т. Т.  1. М.: Московский клуб, 1992. 395 с.
11.    Benrubi I. Souvenirs sur Henri Bergson. Neuchâtel; Paris: Delachaux et Niestle S. A., 1942. 136 p.
12.   Bergson H. Correspondances / Textes publiés et annotés par A. Robinet. P.: PUF, 2002. 1705 p.
13.   Corbier C. Bachelard, Bergson, Emmanuel. Mélodie, rythme et durée //  Archives de Philosophie. Vol. 75. No. 2 (2012 Avril–juin). P. 291–310.
14.   Jankélévitch V. Henri Bergson. 4e éd. P.: Quadrige, 2015. 300 p.
15.   Kisukidi N. Y. Bergson ou l’humanité créatrice. P.: CRNS Editions, 2013. 308 p.
16.   Worms F. Le vocabulaire de Bergson. P.: Ellipses Editions Marketing S. A., 2000. 65 p.