The article is dedicated to Austrian composer J. M. Hauer, the author of the original twelve-tone method. Hauer’s theory is described in detail in Russian research literature while his music remains practically unknown and is often estimated as primitive and amateurish. The author of present paper tries to look at Hauer’s music through the prism of the 20th-century experience, considering it in the categories of minimalism and repetitive technique. Just as John Cage, who, being under influence of Zen philosophy, tries to remove the diktat of composer’s Ego and to destroy a boundary between art and not-art, Hauer rejects the European manner of thinking and considers music as a tool of spiritual self-elevation and meditation. His interpretation of atonality essentially diverges from that of Schoenberg. Thereby Hauer’s work brings together avant-garde and post avant-garde, West and East, ratio and intuitio.
1. Векслер Ю. «Служить духу формой и цветом…». Йозеф Маттиас Хауэр и Йоханнес Ит-
тен // Актуальные проблемы высшего музыкального образования. 2012. № 2. С. 55–60.
2. Кудряшов Ю. «Учение о тропах» Й. М. Хауэра // Проблемы музыкальной науки: сб. статей.
Вып. 5. М.: Советский композитор, 1983. С. 224–254.
3. Рети Р. Тональность в современной музыке / пер. с англ. Г. Орлова. Л.: Музыка, 1968. 132 с.
4. Холопов Ю., Кириллина Л., Кюрегян Т., Лыжов Г., Поспелова Р., Ценова В. Музыкально-тео-
ретические системы: Учебник для историко-теоретических и композиторских факультетов
музыкальных вузов. М.: Композитор, 2006. 632 с.
5. Шёнберг А. Письма / сост. и публ. Э. Штайна; пер. с нем. и англ. В. Г. Шнитке; общ. ред.
М. С. Друскина и Л. Г. Ковнацкой / 2-е рус. изд., испр. СПб.: Композитор, 2008. 464 с.
6. Diederichs J., Fheodoroff N., Schwieger J. (Hg.) Josef Matthias Hauer: Schriften, Manifeste,
Dokumente. DVD-ROM. Wien: Lafite, 2007.
7. Hauer J. M. Deutung des Melos. Leipzig; Wien; Zürich: E. P. Tal, 1923. 73 S.
8. Hauer J. M. Vom Melos zur Pauke — Eine Einführung in die Zwölftonmusik. Arnold Schönberg
gewidmet. Wien: Universal Edition, 1925. 22 S.
9. Hauer J. M. Vom Wesen des Musikalischen — Grundlagen der Zwölftonmusik. Leipzig; Wien:
Waldheim-Eberle, 1920. 66 S.
10. Hauer J. M. Zwölftontechnik — Die Lehre von den Tropen. Hermann Heiß gewidmet. Wien:
Universal Edition, 1926. 23 S.
11. Stein E. Neue Formprinzipien // Anbruch. 1924. № 7–8. S. 286–303.
12. Szmolyan W. Josef Matthias Hauer. Eine Studie. Wien: Lafite & Österr. Bundesverl., 1965. 79 S.