The First Publication of Heinrich Schenker’s theory ("Der Geist musikalischen Technik", 1895)

Abstract

Both the structure and the content of the earliest of Schenker’s published articles — ​«The spirit of musical technique» (1895) — ​is something of a prospect of his future trilogy (Harmonielehre, 1906; Kontrapunkt, 1910; Der freie Satz, 1935). The said article, being a detailed version of Schenker’s report in the Philosophical Society of Vienna University, shows Schenker’s interest in philosophical and aesthetic range of problems of the musical art. The other significant feature of Schenker’s theoretical thinking is an inclination towards deep psychological reasoning of purely structural patterns of music language («technique»). From the named points of view the following problems are discussed: the origins of music, the border between the natural and the artificial (i. e. human) in music. In the light of the latter opposition the history of music is considered by Schenker as a process of gradual manifestation of the essence of music, in the course of which its elemental force («spirit») finds adequate ways («technique») of self-affirmation in the situation of inevitable compromise between the natural and the artificial. The special subject of Schenker’s article are the following: the historical role of Word and the role of repetition principle in formation of the articulating methods of the music language. Harmony and counterpoint are also considered by the theorist as necessary points in establishment and affirmation of the music proper in music in historically determined forms.

References

1. Акопян Л. О. Шенкеровская теория тональной музыки // Музыка XX века. Энциклопеди-
ческий словарь / под ред. Л. Акопяна. М.: Практика, 2011. С. 656–657.

2. Веберн А. Лекции о музыке. Избранные письма / пер. с нем. В. Г. Шнитке. М.: Музыка,
1975. 143 с.

3. Власова Н. О. Генрих Шенкер и его аналитическая теория // Музыкально-теоретические
системы XX века. М.: Музиздат, 2011. С. 123–145.

4. Ганслик Э. О музыкально-прекрасном. Опыт поверки музыкальной эстетики / пер. с нем.
Г. Лароша; с предисл. переводчика. М.: Юргенсон, 1910. 162 с.

5. Зенкин К. В. Композиторская техника как знак: между порядком и хаосом. URL: http://
www.21israel-music.com/Poryadok_chaos.htm (дата обращения: 17.05.2013).

6. Музыкальная эстетика Германии XIX века: в 2 т. / сост. А. В. Михайлов, В. П. Шестаков.
Т. II. М.: Музыка, 1983. 432 с.

7. Назайкинский Е. В. О психологии музыкального восприятия. М.: Музыка, 1972. 384 с.

8. Плотников Б. Т. Монолог о практике содержательного анализа: учебное пособие для му-
зыкальных вузов. Красноярск: Красноярская государственная академия музыки и театра,
2005. 265 с.

9. Холопов Ю. Н. Музыкально-теоретическая система Хайнриха Шенкера / науч. редакция
и подготовка текста к печати В. Ценовой. М.: Композитор, 2006. 160 с.

10. Холопов Ю. Н. Музыкально-эстетические взгляды Х. Шенкера // Эстетические очерки.
Вып. 5. М.: Музыка, 1979. С. 234–253.

11. Чередниченко Т. В. Музыка // Музыкальный энциклопедический словарь. М.: Большая
Российская энциклопедия, 1998. С. 359–360.

12. Federhofer H. Heinrich Schenker nach Tagebüchern und Briefen. Hildesheim; Zürich;
N. Y.: G. Olms, 1985. IX, [1], 380 p.

13. [Grunsky K.] Review by Karl Grunsky of Schenkerʼs Harmonielehre, dated December 18,
1907. December 18, 1907 // Schenker Documents Online. The Correspondence, Diaries, and
Lessonbooks of Heinrich Schenker. Oswald Jonas collection, 12/27. URL: http://mt.ccnmtl.
columbia.edu/schenker/review/oc_2p_20_121807.html (дата обращения: 17.05.2013).

14. Heinrich Schenker als Essayist und Kritiker: Gesammelte Aufsätze, Rezensionen und kleinere
Berichte aus den Jahren 1891–1901 / hrsg. von H. Federhofer. Hildesheim; Zürich; N. Y.: G. Olms,
1990. XXXII, 375 S. (Studien und Materialien zur Musikwissenschaft. Bd. 5.)

15. Schenker H. Neue musikalische Theorien und Phantasien von einem Künstler. Bd. I.
Harmonielehre. Stuttgart; Berlin: Cotta, 1906. XVI, 460 S.