On False Marker-Pointers: Musical Strategies in Films by Tarantino

Abstract

The language of music in its cognitive specifics is the main conceptual object of this paper. Soundtracks from Tarantino’s films have been chosen as the basic material for this research which may be considered as a new aspect of investigation on Tarantino’s creative works. The core of this paper is based on intersection of music-theoretical, social-cultural, and psychological approaches to the problem. The concept of marker-pointer as communicative and psychotechnical method has been introduced by the author. The specific points of application of such a method to classical and contemporary sound dramaturgy have been disclosed. Issues of stereotypes, usage of quotations and allusions, ethnic stylization and the film director’s message are considered in the context of Tarantino’s films. The musical expressive effects of the poly-pitch sound have been exposed and analyzed on the basis of the practical experiments carried out by the author.

References

1. Агент Купер [Корнеев В.] Квентин Тарантино: талант из местного видеопроката //
FashionTime. 2006. URL: http://www.fashiontime.ru/cinema/news/4430.html (дата обращения:
01.07.2013).

2. Брунетт П. Интервью с Квентином Тарантино / пер. с англ. В. Клеблеева // Квентин
Тарантино. Интервью. СПб.: Азбука-классика, 2007. 336 с. С. 61–67. Оригинал: Brunette P.
Interview with Quentin Tarantino // Quentin Tarantino: Interviews. University Press of Mississippi,
1998. Р. 30–34.

3. Доусон Дж. Тарантино. М.: Вагриус, 1999. 272 c. URL: http://www.tarantino-films.ru/book/
content.html
(дата обращения: 01.07.2013).

4. Лосева О. Музыкальная цитата в «эпоху цитирования» // Памяти Евгения Владимировича
Назайкинского. Интервью. Статьи. Воспоминания. М.: Научно-издательский центр
«Московская консерватория», 2011. С. 123–139.

5. Неверов С. Особенности речевой и неречевой коммуникации японцев // Национально-
культурная специфика речевого поведения. М.: Наука, 1977. URL: http://www.ru-jp.org/
neverov2.htm
(дата обращения: 01.07.2013).

6. Олсен М. Подсевший на кино / пер. с англ. Н. Цыркун // Квентин Тарантино. Интервью.
СПб.: Азбука-классика, 2007. С. 311–318.

7. Сергеева М. Комплекс полноценности: интервью [К. Тарантино] // Россия. № 32 (20.08.2009).
URL: http://www.russianews.ru/rest/26301 (дата обращения: 01.07.2013).

8. Симен М., Ниогре Ю. Интервью в Каннах / пер. с англ. В. Клеблеева // Квентин Тарантино.
Интервью. СПб.: Азбука-классика, 2007. С. 33–56. Оригинал: Ciment М., Niogret H. Interview
at Cannes // Quentin Tarantino: Interviews. University Press of Mississippi, 1998. Р. 9–26.

9. Тарантино и Роберт Родригес // Quentin Tarantino. Его фильмы и музыка. URL: http://
www.tarantino-films.ru/interview/int30.html
(дата обращения: 01.07.2013). Оригинал: Chris
Nashawaty ‘House’ Mates //Entertainment Weekly. 2006. Jun 23. URL: http://www.ew.com/ew/
article/0,,1206985,00.html

10. Тарантино К. Интервью журналу «Калейдоскоп» (октябрь 1998) // Quentin Tarantino. Его
фильмы и музыка. URL: http://www.tarantino-films.ru/interview/int11.html (дата обращения:
01.07.2013).

11. [Тарантино о своем творчестве]. Интервью // Quentin Tarantino. Его фильмы и музыка.
URL: http://www.tarantino-films.ru/interview/int9.html (дата обращения: 01.07.2013).

12. Тарковский А. Лекции по кинорежиссуре // Искусство кино. 1990. № 9. С. 101–108.