K. Stockhausen’s “Zodiac. 12 Melodies for Star Signs”: To an Aesthetics and the Theory of Formula Composition, the Polysemantic Form

Abstract

Karlheinz Stockhausen’s melody-formula concept — a basis of formula composition — is shown in the context of a change to the traditional aesthetic paradigm. The article considers part of Stockhausen’s path from spiritual to space music. Using the example of the Zodiac cycle, part of the “zodiac complex”, it sheds light on the processes of differentiation, variation and restriction of sound structures, and the principle of “balance / fluctuation”. It also address­es the issues of the equivalence of negentropy / information in the interpretation of the new sound continuum, and the latent symmetry, polysemantic form and interpretation of the for­mula as a further manifestation of the spiral symbol.

References

1. Адорно Т. Эстетическая теория / Пер. с не м. А. В. Дранова. М.: Респу блика, 2001. 527 с.

2. Ауробиндо Ш. Сонеты. Мысли о поэзии / Пер. с англ. и сост. О. В. Сафронов. М.: Литан, 2004. 144 с.

3. Бадью А. Делёз. Шум бытия / Пер. с франц. и посл. Д. Скопина. Фонд научных исследований «Прагматика культуры». М.: Логос-альтера, 2004. 185 с.

4. Бергсон А. Опыт о непосредственных данных сознания // Бергсон А. Собр. соч.: в 4 т. Т. I / Пер с франц. Б. С. Бычковского. М.: Московский клуб, 1992. С. 51–155.

5. Галлямова Г. «Сириус» К. Штокхаузена: идея и реализация // Материалы докладов XV Международной конференции студентов, аспирантов и молодых ученых «Ломоносов». [Электронный ресурс] — М.: Издательство МГУ; СП МЫСЛЬ, 2008. — 1 электрон. опт. диск (CD-ROM).

6. Гегель Г. Cобр. соч. в 4 т. Т. II. Лекции по эстетике / Пер. с не м. Б. Г. Столпнера. М.: Искусство, 1969. 326 c.

7. Гумбрехт Х. У. Производство присутствия: чего не может передать значение / Пер. с англ. С. Зенкина. М.: Новое литературное обозрение, 2006. 184 с.

8. Делёз Ж. Логика смысла / Пер. с франц. Я. И. Свирского. М.: Академия, 1995. 302 с.

9. Кун Т. Структура научных революций / Пер. с англ. М.: Ермак, 2003. 365 с.

10. Ницше Ф. Так говорил Заратустра // Ницше Ф. Собр. соч. в 2 т. Т. II / Пер. с не м., сост., ред. и примеч. К. А. Свасьян. М.: Мысль, 1990. C. 6–237.

11. Петрусёва Н. Пьер Булез. Эстетика и техника музыкальной композиции. М., 2002. 350 с.

12. Петрусёва Н. А. Музыкальная композиция ХХ века: структуры, методы анализа. В 2 частях. Часть 1. Пермь: ООО «Алекс-Пресс», 2006. 240 с.

13. Петрусёва Н. А. О переписке Пьера Булеза и Джона Кейджа // Музыка и время. М., 2011. № 1. C. 18–21.

14. Петрусёва Н. А. Траектории: Лахенман, Адорно, Арто, Бодрийяр. 9 тезисов к интерпретации музыки Лахенмана // Обсерватория культуры. 2012. № 6. С. 64–71.

15. Платон. Тимей // Платон. Cобр. соч. в 4 т. Т. III / Пер. с древнегреч. С. С. Аверинцева. Общ. ред. А. Ф. Лосева, В. Ф. Асмуса, А. А. Тахо-Годи // М.: Мысль, 1993. С. 421–500.

16. Роули Дж. Принципы китайской живописи / Пер. с англ. В. В. Малявина. М.: Наука, 1989. 160 с.

17. Савенко С. Карлхайнц Штокхаузен // ХХ век. Зарубежная музыка. Очерки и документы. Вып. 1. М.: Музыка, 1995. С. 11–36.

18. Хабермас Ю. Философский дискурс о модерне / Пер. с не м. М. Беляева, К. Костина, Е. Петренко, И. Розанова, Г. Северской. М.: Весь мир, 2003. 416 с.

19. Хайдеггер М. Бытие и время / Пер. с не м. В. В. Бибихина. М.: Ad Marginem, 1997. 452 с.

20. Холопов Ю. Н. Новые парадигмы музыкальной эстетики ХХ века. URL: http://www.kholopov.ru/prdgm.html (дата обращения: 01.02.2013).

21. Филиппов С. М. Феноменология и герменевтика искусства. (Музыка — сознание — время): исследование. Пермь, 2003. 296 с.

22. Boulez P. System und Idee // Boulez P. Leitlinien. Gedankengänge eines Komponisten. Bärenreiter. Metzler. Kassel 2000. S. 314–396.

23. Kurtz M. Stockhausen: a biography / trans. by R. Toop. London, 1992. 270 P. 24. Lachenmann H. Zur Analyse Neuen Musik // Lachenmann H. Musik als existentielle. Breitkopf & Härtel. Wiesbaden Leipzig Paris. 2004. S. 21–34.

25. Maconie R. Other Planets: the Music of Karlheinz Stockhausen. Maryland Toronto Oxford, 2005. 580 Р.

26. Stockhausen K. Musikalische Metamorphose // Stockhausen K. Texte zur Musik 1977–1984. Band 5: Komposition ed. Christoph von Blumröder. Köln: DuMont, 1989. S. 701–738.

27. Stockhausen on music. Lectures and Interviews compiled by Robin Maconie. Marion Boyars. L.; N. Y., 1989. 220 p.

28. Stockhausen in Den Haag. Documentatie van het Karlheinz Stockhausen Project in het Koninklijk Conservatorium te Den Haag 27 oktober tot en met 1 december 1982. 52 p.

29. Stockhausen K. Manifesto for the Young // Stockhausen K. Towards a Cosmic Music / Trans. by T. Newill. Element Books Limited, 1989. S. 44–47.

30. Wager G. Simbolism as a Compositional Method in the Works of Karlheinz Stockhausen. College Park, Maryland. 1998. 150 p.