The article presents the results of a study of the handwritten copy of the Twelve Romances op. 60 by Tchaikovsky — the presentation manuscript for Empress Maria Feodorovna, which was made in September 1886 by the order of the composer especially for the Empress (Twelve Romances op. 60 are dedicated to Her Majesty). The prehistory of its origin was reconstructed on the basis of correspondence by P. I. Tchaikovsky and P. I. Yurgenson, as well as with Grand Duke Konstantin Konstantinovich (poet K. R.), who acted as a mediator between the composer and the Empress. Many archival documents are published for the first time. Among them are the diary of K. R. and his letter to Tchaikovsky of September 12, 1886 — an integral element of their famous correspondence.
This presentation copy was made in accordance with all the canons of bibliophilic culture of the time (card, velvet, stamped decoration, etc.). It consists of 30 sheets, including the page with the composer’s autographic title and dedication, and many notes by different persons, including the author. Thus, for the first time a previously unknown authorized copy of the Twelve romances ор. 60 is introduced in the scientific circulation. Modern musical textual criticism gives to authorized manuscript copies an autonomous status. In the paper there are a detailed description of the authorized copy, a comparison with other sources of musical text (the autograph and the first edition) and an attribution of notes. The other aspect of the paper is the existence of presentation copy in the context of the court musical culture as well as its destiny in the history of the imperial libraries. As an attachment to the article there is a facsimile of romances № 6, 7, and 8, which are absent in the original manuscript now located in the All-Russian Glinka Museum Association of Musical Culture (Moscow).
1. Барсова И. А. Контуры столетия: Из истории русской музыки XX века. СПб.: Композитор • Санкт-Петербург, 2007. 240 с.
2. Безуглова И. Ф. Дом Романовых. 400 лет. Альбом-каталог: в 2 т. СПб.: Президентская библиотека: Российская национальная библиотека, 2013.
3. Воспоминания о П. И. Чайковском / сост. Е. Е. Бортникова, К. Ю. Давыдова, Г. А. Прибегина; ред. В. В. Протопопов. 3‑е изд., испр. М.: Музыка, 1979. 576 с.
4. Дорощенкова Е. Л. [Каталожное описание] // Собранье чудное сокровищ книжных. Библиотеке Эрмитажа 250 лет: Каталог выставки / науч. ред. Г. В. Вилинбахов. СПб.: Гос. Эрмитаж, 2012. 400 с.
5. Дуров В. А. Книга в Семье Романовых. М.: Наш дом — L’Age d’Homme, 2000. 172, [1] с.: цв. ил., портр., факс. (Культурное наследие России: Из собр. Рос. гос. б-ки).
6. Емельянова Е. А. [Каталожное описание] // Библиотека Эрмитажа в именах и собраниях: Каталог выставки к Международному коллоквиуму библиофилов 14–16 сент. 1994 г. / сост. Г. В. Вилинбахов и др. СПб.: Гос. Эрмитаж, 1994. 88 с.
7. Емельянова Е. А. История поступления в Российскую Государственную библиотеку книг из состава «собственных библиотек» Зимнего дворца // Книги и книжные собрания. История и судьбы: Тезисы докладов научной конференции / науч. ред. Г. В. Вилинбахов. СПб.: Гос. Эрмитаж, 2003. С. 27–30.
8. Зимина О. Г. [Каталожное описание] // При Дворе российских императоров. Костюм XVIII — начала XX века в собрании Эрмитажа: Каталог выставки: в 2 т. СПб.: Гос. Эрмитаж, 2014. Т. I. 264 с.
9. Золотова М. Б. Московский индивидуальный книжный переплет конца XIX — начала XX века: Автореф. дис. ... канд. ист. наук. М., 2006. 30 с.
10. Келдыш Ю. В. Русская музыка XVIII века. М.: Наука, 1965. 464 с.
11. [Константин Константинович, вел. кн.]. К. Р. Избранная переписка / сост. Л. И. Кузьмина. СПб.: Дмитрий Буланин, 1999. 528 с.
12. Копытова Г. В. Нотная библиотека императрицы Елизаветы Алексеевны в собрании Российского института истории искусств // Этот многообразный мир музыки...: Сборник статей к 80‑летию М. Г. Арановского / ред.-сост. З. А. Имамутдинова (отв. ред.), А. А. Баева, Н. О. Власова. М.: Композитор, 2010. С. 184–193.
13. Моисеев Г. А. Нотные коллекции августейших покровителей Императорского Русского музыкального общества // Музыковедение. 2010. № 8. С. 14–20.
14. Моисеев Г. А. Нотные коллекции Мраморного дворца: к проблеме реконструкции // Источниковедение истории культуры. Вып. 3 / ред.-сост. Э. А. ван Домбург-Окунева. СПб.: Перспектива, 2012. С. 123–138.
15. Музалевский В. И. Русское фортепианное искусство: XVIII — первая половина XIX в. Л.: Музгиз, 1961. 319 с.
16. Огаркова Н. А. Императрица Елизавета Алексеевна и ее нотная библиотека // Нотные издания в музыкальной жизни России. Российские нотные издания конца XVIII— 1‑й половины XIX века: Сб. науч. тр. / сост. и науч. ред. И. Ф. Безуглова. Вып. 1. СПб., 1999. С. 85–111.
17. Отчет Высочайше утвержденного в 1802 году С.-Петербургского Филармонического Общества за 1886–1887 г. СПб., 1887. С. 3–4.
18. Отчет Московского отделения Императорского Русского музы кального общества за 1886–1887 год. М.: Товарищество Печатня С. П. Яковлева, 1888. 176 с.
19. При Дворе российских императоров. Костюм XVIII — начала XX века в собрании Эрмитажа: Каталог выставки: в 2 т. СПб.: Гос. Эрмитаж, 2014. Т. II. 448 с.
20. Рассина Э. Б. Библиотека Московской консерватории: Научная музыкальная библиотека имени С. И. Танеева. М.: Московская консерватория, 2006. 208 с.
21. Сквирская Т. З. Рукописи П. И. Чайковского в Петербурге // Петербургская консерватория в мировом музыкальном процессе 1862–2002: Материалы международной научной сессии, посвященной 140‑летию Консерватории (17–19 сентября 2002) / сост. и отв. ред. Л. Г. Данько. СПб., 2002. С. 155–160.
22. Тематико-би блиографический указатель сочинений П. И. Чайковского / ред.-сост. П. Вайдман, Л. Корабельникова, В. Рубцова. 2‑е изд. М.: П. Юргенсон, 2006. 1107 с.
23. Финдейзен Н. Ф. Очерки по истории музыки в России с древнейших времен до
конца XVIII века: в 2 т. Т. II. М.; Л.: Музсектор Госиздата, 1929. 376 с.
24. [Чайковский П. И.] Дневники П. И. Чайковского / подгот. к печ. Ип. И. Чайковским; предисл. С. Чемоданова; примеч. Н. Т. Жегина. М.; Пг.: Гос. изд-во. Муз. сектор, 1923. XII, 294 с.
25. Чайковский П. И. Полное собрание сочинений. Литературные произведения и переписка. Т. XIII / подгот. Н. А. Викторовой, И. С. Поляковой. М.: Музыка, 1971. 636 с.
26. Чайковский, открытый мир: электронная база данных. URL: http://www.culture.ru/project/tchaikovsky/objects/1933 (дата обращения: 09.09.2015).
27. Чайковский П. И., Юргенсон П. И. Переписка: в 2 т. Т. II: 1886–1893 / сост. и науч. ред. П. Е. Вайдман. М.: П. Юргенсон, 2013. 664 с.
28. Щеглов В. В. Собственные, его императорского величества би блиотеки и арсеналы: Краткий ист. очерк: 1715–1915 гг. Пг.: Гос[ударственная] тип[ография], 1917.169 с.
29. A Dark mirror: Romanov and Imperial Palace Library Materials in the Holdings of the New York Public Library: A Checklist and Agenda for Research / comp. by R. H. Davis, Jr.; with a pref. by M. Raeff and an introd. essay by R. H. Davis, Jr. and E. Kasinec. N. Y., 1999. XI, 310 p. (Slavic, Baltic, and Eurasian Resource Series.)
30. Fjodorov V. Theatre and Music in Court Life // At the Russian Court. Palace and Protocol in the 19th Century: Catalogue / ed. by V. Fjodorov. Amsterdam: Hermitage, 2009. 331 p.
31. Kohlhase Th. Das bisher nicht beachtete Autograph von Cajkovskijs Romanze op. 60 Nr. 6 // Tschaikowsky-Gesellschaft Mitteilungen. H. 12 (2005). S. 147–160.