The Gregorian Modality and Composition (on the basis of the Franciscan Manuscript Graguals)

Abstract

The results of the structural analysis of Gregorian chants on the basis of the Franciscan manuscript graduals are given in this paper. Starting point of the analysis is the simple sentence of the text which includes four parts: intonation, medium cadence, reintonation and final cadence. Vocabulary of basic melody items has been created — by modes as well as by chant genres, considering all possible variants. Characteristic ways of melody extension — typical modal movements — are formulated. It has been established, that formulas and movements have different structural functions. As a result, the Gregorian methods of composition have been evaluated as well as relation between text and melody, structural details of different genres and intonations specified for each modus.

References

1. Ефимова Н. Музыкально-теоретические проблемы западноевропейской монодии (по материалам трактатов раннего Средневековья): Дис... канд. искусствоведения. М., 1987. 250 с.

2. Ефимова Н. О ладовых интонационных формулах западноевропейской монодии (по материалам музыкально-теоретических трактатов Средневековья) // Музыкальный язык, жанр, стиль. Проблемы теории и истории. М., Московская гос. консерватория им. П. И. Чайковского, 1987. С. 39–56.

3. Лебедева И. К изучению формульной структуры в хоральной монодии Средневековья (по поводу концепции Лео Трейтлера) // Музыкальная культура Средневековья. Теория. Практика. Традиция: сб. трудов / Отв. ред. В. Г. Карцовник. Л.: ЛГИТМИК, 1988. С. 11–23.

4. Лебедева И. Принципы мелодической организации западноевропейской средневековой монодии: Дис... канд. искусствоведения. Л., 1988.

5. Лебедева И. Проблема формульности в средневековом хорале // Старинная музыка в контексте современной культуры: проблемы интерпретации и источниковедения / Сост. Т. Баранова. М.: Московская гос. консерватория им. П. И. Чайковского, 1989. С. 148–155.

6. Москва Ю. В. Францисканская традиция мессы. Модальность григорианского хорала: Монография. М.: Московская гос. консерватория имени П. И. Чайковского, 2007. 496 с.

7. Москва Ю. В. Модальность григорианского хорала на примере мессы францисканской традиции: Дис... д-ра искусствоведения. М., 2007. 655 с.

8. Холопов Ю. Н. Месса // Григорианский хорал: сб. научн. трудов. Вып. 20 / Сост. Т. Кюрегян, Ю. Москва. М.: Московская гос. консерватория им. П. И. Чайковского, 1998. С. 40–67.

9. Цицерон Марк Туллий. Об ораторе / Пер. с лат. Ф. А. Петровского // Три трактата об ораторском искусстве / Пер. с лат. Ф. А. Петровского, И. П. Стрельниковой, М. Л. Гаспарова. Под ред. М. Л. Гаспарова. М.: Ладомир, 1994. С. 75–252.

10. Apel W. Harward dictionary of music. Cambridge, 1969. XV, 935 p.

11. Bailey T. The Intonation formulas of Western Chant. Toronto: Pontifical Institute of Mediaeval Studies, 1974. VII, 101 p.

12. Banniard M. Viva voce: Communication écrite et communication orale du IVe au IXe siècle en Occident latin. Paris: Institut des études augustiniennes, 1992. 596 p. (Études augustiniennes).

13. Bescond A.-J. Le chant grégorien. Paris: Buchet/Chastel, 1972. 318 p.

14. Brockett C. W. Noeane and Neuma. A theoretical and musical equation // Report of the 11th Congress. Copenhagen, 1974. Vol. I. P. 301–308.

15. Ferretti P. (OSB) Estetica gregoriana ossia tratto delle forme musicali del canto gregoriano. Roma: Pontificio istituto di musica sacra, 1934. XII, 367 p.

16. Gushee L. The Musica Disciplina Aureliani Reomensis // Aureliani Reomensis Musica disciplina / Corpus scriptorum de musica. Vol. XXI. [s.l.]: American Institute of Musicology, 1975. 167 p.

17. Jeanneteau J. La construction melodique: connaissance nouvelle des structures modales // La revue musicale. 1985. №379–380. P. 63–81.

18. Johner D. Wort und Ton im Choral. Leipzig, 1949; 2te Ed. Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1953. XV, 482 S.

19. Machabey A. Modalità // La Musica: in 2 Parte, 6 Voll. Parte I. Enciclopedia storica: in 4 Voll. Vol. III. 2o ed. / Sotto la direzione di Guido M. Gatti. A cura di Alberto Basso. Torino: Unione tipografico-editrice torinese, 1978. P. 365.

20. Mühlmann W. Die Alia musica (Gerbert, Scriptores I): Quellenfrage, Umfang, Inhalt und Stammbaum. Dissertation. Leipzig: O. Brandstetter, 1914. 74 S.

21. Raasted J. Intonation formulas and modal signatures in Byzantine musical manuscripts. Copenhagen: Munksgaard, 1966. 238 p. (Monumenta musicae Byzantinae. Subsidia 7).

22. Riemann H. τε, τα, τη, τω and No E A Ne // Zeitschrift der Internationalen Musikgesellschaft. XIV. 1912–1913. S. 273–277.

23. Saulnier D. (Dom). I modi gregoriani / Traduzione dal francese di Stefania Vitale. Solesmes: Abbaye Saint-Pierre, 2000.

24. Strunk O. Intonations and Signatures of the Byzantine Modes // The Musical Quarterly. Vol. XXXI. 1945. №3. July. P. 339–355.

25. Touliatos D. Nonsense syllables in the Music of the Ancient Greek and Byzantine Traditions // The Journal of Musicology. VII. 1989. P. 231–243.

26. Treitler L. Homer and Gregory: The Transmission of Epic Poetry and Plainchant // The Musical Quarterly. Vol. LX. 1974. №3. July. P. 333–372.

27. Treitler L. Oral, Written and Literate Process in the Transmission of Medieval Music // Speculum. Vol. 56. №3. Cambridge, 1981. P. 471–491.

28. Wagner P. Einführung in die gregorianischen Melodien. Tl. 1. Einsprung und Entwicklung der liturgischen Gesangformen bis zum Ausgange des Mittelalters. Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1911. Tl. 2. Neumenkunde. Paleographie des liturgischen Gesanges. Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1912. Tl. 3. Gregorianische Formenlehre. Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1921.

29. Wellesz E. A history of Byzantine music and hymnography. Oxford: Clarendon Press, 1961. 2nd ed., revised and enlarged. XIV, 468 p.

30. Werner E. The psalmodic formula NEANNOE and its origin // The Musical Quarterly. XXVIII. 1942. №1. January. P. 93–99.