The invitation of Italian musicians to Russia played a crucial role in the history of 18th century Russian musical culture. This paper presents new documents shedding light on the relationship between the famous Italian composer B. Galuppi and Russian Imperial Court, in particular, the correspondence of Galuppi and Catherine the Great (dated 1780), which provides evidence in favour of Galuppi’s significant contribution to the development of the young Russian composer D. Bortnyanski. Although Galuppi spent only 3 years in Russia (1765–68), his relations with the Russian court lasted almost till his death. As found in the present work, this activity was reflected vividly by one of Galuppi’s contemporaries in the descriptions of celebrations on the occasion of the visit of the Russian heir Pavel Petrovich and his wife Maria Feodorovna to Venice in 1782.
1. Вазари Дж. Жизнеописания наиболее знаменитых живописцев, ваятелей и зодчих: полное издание в одном томе / Пер. с итал. А. И. Венедиктова, А. Г. Габричевского; под ред. А. Г. Габричевского. М.: Альфа-книга, 2008. 1280 с.
2. Вознесенский М. В. Безбородко // Музыкальный Петербург: энциклопедический словарь. Том I. XVIII век. Книга 1. СПб.: Композитор, 1996. С. 117–118.
3. Гуревич В. А. Творчество Д. С. Бортнянского на страницах немецкой музыкальной прессы (1800–1840) // Бортнянский и его время. К 250-летию со дня рождения Д. С. Бортнянского: материалы международной конференции. М.: Московская консерватория, 2003. С. 137–148.
4. История русской музыки: учебник. В 3 вып. Вып. 1. Владышевская Т., Левашева О., Кандинский А. / Ред. А. Кандинский, Е. Сорокина. М.: Музыка, 2009. 560 с.
5. Князь Владимир Одоевский. Дневник. Переписка. Материалы. К 200-летию со дня рождения / Ред.-сост. М. П. Рахманова. М.: Дека-ВС, 2005. 522 с. (Труды Государственного центрального музея музыкальной культуры имени М. И. Глинки)
6. Порошин С. А. Записки, служащие к истории Е. И. В. Государя Цесаревича и Вел. Кн. Павла Петровича. СПб., 1881 // Русский Гамлет. История России и дома Романовых в мемуарах современников XVII–XX в. М.: Фонд Сергея Дубова, 2004. C. 9–372.
7. Порфирьева А. Л. Галуппи // Музыкальный Петербург: энциклопедический словарь. Том I. XVIII век. Книга 1. СПб.: Композитор, 1996. С. 226–232.
8. Порфирьева А. Л. Мария Федоровна // Музыкальный Петербург: энциклопедический словарь. Том Ι. XVIII век. Книга 2. СПб.: Композитор, 1996. С. 175–176.
9. Рыжкова Н. А. Прижизненные издания сочинений Д. С. Бортнянского. СПб.: РНБ, 2001. 98 с.
10. Рыцарева М. Г. Композитор Д. С. Бортнянский. Л.: Музыка, 1979. 256 с.
11. Сводный каталог Российских нотных изданий. В 2 т. Т. II. XIX век (первая четверть). СПб.: РНБ, 2005. 391 с.
12. Штелин Я. Музыка и балет в России XVIII века. СПб.: Союз художников, 2002. 320 с. 13. Arnold D., Arnold E. Russians in Venice: the Visit of the Conti del Nord in 1782 // Slavonic and Western Music: Essays for Gerald Abraham / ed. Н. М. Brown and R. J. Wiley. Ann Arbor and Oxford: UMI Research Press and Oxford University Press, 1985. P. 123–30.
14. Caffi F. Storia della musica sacra nella già Cappella Ducale di San Marco in Venezia dal 1318 al 1797. 2 vols. in 1 vol. Venezia: Antonelli, 1854–55; Hildesheim, N. Y.: Georg Olms, 1982/R. 775 p.
15. Carboni D. Fortuna delle opera alla corte di Pietroburgo // Galuppiana 1985. Studi e ricerche. Atti del convegno internazionale (Venezia, 28–30 ottobre 1985) / ed. M. T. Muraro e F. Rossi. Firenze: Olschki, 1986. P. 113–126.
16. Chiuminatto A. L. The Liturgical Works of Baldassare Galuppi. PhD. Northwestern University, 1959. 468 p.
17. Megna L., Garino E. Suggestioni biografi che: In margine alla morte di Baldassare Galuppi // Galuppiana 1985. Studi e ricerche. Atti del convegno internazionale (Venezia, 28–30 ottobre 1985) / ed. M. T. Muraro e F. Rossi. Firenze: Olschki, 1986. P. 69–94.
18. Monson D. E. Galuppi, Baldassare // The New Grove Dictionary of Music and Musicians: 2nd edition: 29 vols. with index. Vol. IX / ed. by S. Sadie, J. Tyrrell. L.: Macmillan, 2001. P. 483–489.
19. Newman W. S. The Sonata in the Classic Era. 3rd edition. N. Y.: W. W. Norton, 1983. 958 p.
20. Nonius A. Descrizione degli spettacoli, e feste Datesi in Venezia per occasione della venuta delle LL. AA. II. Il Gran Duca, e Gran Duchessa di Moscovia, sotto il nome di Conti Del Nort Nel Mese di Gennaio 1782. Seconda Edizione corretta, e ampliata. Venezia: Vincenzio Formaleoni, 1782.
21. Piero A. De. Le sonate di Galuppi nel manoscritto Torrefranca B. 16 // Baldassare Galuppi “il Buranello”. Aspetti e vicende della vita e dell’arte /a cura di R. Tibaldi. Venezia: Marsilio, 2007.
22. Piva F. Introduzione / Baldassare Galuppi, detto il Buranello. Passatempo al cembalo. Sonate / Trascrizione e revisione di F. Piva. Venezia, Roma: Istituto per la collaborazione culturale, 1964. P. I. (Collana di musiche veneziane inedite o rare, 6)
23. Ritzarev (Ritzareva) M., Porfi rieva A. The Italian Diaspora in Eighteenth-Century Russia // The Eighteenth-Century Diaspora of Italian Music and Musicians / ed. by R. Strohm. Turnhout: Brepols, 2001. P. 211–253. (Speculum Musicae 8)
24. Romanin S. Storia documentata di Venezia: 10 tomi. Tomo VIII. Venezia: Pietro Naratovich 1859. 527 p.
25. Ms. Correr 348. C. 579. Lettera fatta scriver da S. Maestà l’Imperatrice delle Russie al Celebre Sig. Baldassare Galuppi, detto Buranello Maestro di Capella della Ducal Basilica di San Marco di Venezia, accompagnata dal generoso regalo di mille Zecchini. San Pietroburgo, 29 gennaio dell’Anno 1780.
26. Ms. Correr 348. C. 580. Risposta del Soprascritto Sig. Galuppi alla Suddetta Lettera di SM. Imperatrice delle Russie.