String Trio of Yefim Golyshev in the Context of the Ideas of Early Integral Serialism

Abstract

The article considers the method of the twelve-tone composition of Yefim Golyshev, who in the 1910s stood at the origins of not only serial but also integral serial music. On the example of the String Trio (1914), the only survived composition by Golyshev, the features of his compositional technique are shown, the principles of pitch and rhythmic organization are revealed. A constructive unit in Golyshev’s system is a twelvetone chromatic field (complex), containing different duration values, in which there is no strict ordering of tones. The concept of Golyshev’s “Zwölftondauer-Musik” is compared with the early serial experiments that have arisen in post-war Europe. By drawing parallels between the String Trio and the compositions by Olivier Messiaen and Karel Goeyvaerts the author of the article accents the importance of autonomy of individual parameters as the starting point for the further development of the serial idea.

References

1. Кудряшов Ю. Портрет художника и композитора Ефима Голышева // Эволюционные процессы музыкального мышления / ЛГИТМИК им. Н. К. Черкасова. Л., 1986. С. 119–140.

2. Окунева Е. Анализ серийной и сериальной музыки: уч. пособие для студентов муз. вузов / Петрозаводская гос. консерватория им. А. К. Глазунова. Петрозаводск, 2012. 212 с.

3. Окунева Е. Принципы организации ритмических структур в сериальной музыке: учеб. пособие по курсу «Теория современной композиции» для студентов муз. вузов. Петрозаводск: Изд-во ПетрГУ, 2014. 124 с.

4. Польдяева Е. Послание Николая Обухова: Реконструкция биографии. М.: Русский путь, 2008. 292 с.

5. Холопов Ю. Кто изобрел двенадцатитоновую технику? // Проблемы истории австро-немецкой музыки. Первая треть ХХ века: сб. тр. / Гос. муз.-пед. ин-т им. Гнесиных. Вып. 70. М., 1983. С. 34–58.

6. Eimert H. Atonale Musiklehre. Lpz.: Breitkopf & Härtel, 1924. 36 S.

7. Eimert H. Zum Kapitel: „Atonale Musik“ // Die Musik. Jg. 16. Heft 12 (September 1924). S. 899–904.

8. Eimert H. Offener Brief // Die Musik. Jg. 17. Heft 6 (1925). S. 478.

9. Eimert H. Grundlagen der musikalischen Reihentechnik. Wien: Universal Edition, 1964. 174 S.

10. Hauer J. M. Offener Brief // Die Musik. 1924. Jg. 17. Heft 2. S. 157.

11. Gojowy D. Jefim Golyscheff — der unbequeme Vorläufer // Melos. 1975. No. 3. S. 188–193.

12. Gojowy D. Frühe Zwölftonmusik in Russland (1912–1915) // Beiträge zur Musikwissenschaft. 1990. Jg. 32. Heft 1. S. 19–24.

13. Ockman J. Reinventing Efim Golyscheff: Lives of a Minor Modernist // Assemblage. 1990. No. 11. P. 70–106.

14. Oesch H. Pioniere der Zwölftontechnik // Basler Studien zur Musikgeschichte. B. I. Bern: Francke Verlag, 1975. S. 273–304.

15. Roberts P. Efim Golyschev (1897–1970) // Music of the Twentieth-Century Avant-Garde: A Biocritical Sourcebook / ed. by Larry Sitsky. Westport, Conn.: Greenwood Press, 2002. P. 173–176.