The article represents the critical survey of different views on Ockeghem’s output that were developed in musicological studies of XIX–XX centuries. In the earliest concept of Ockeghem’s music, elaborated by such scholars as J. N. Forkel, G. Baini and R. G. Kisewetter, the accent was put on the technical aspects of his art — e.g., on the tradition of “riddle canons”. This view also dominated in the Russian musicology of XIX – beginning of the XX century. The new, ‘mystical’ and ‘irrational’, image of Ockeghem’s music was formulated by H. Besseler in the early thirties of the XX century and was elaborated later by some of his pupils (P. H. Lang, R. Stephan, M. Bukofzer, E. Lowinsky). In the late sixties new concept arose, which was mainly concentrated on the problems of proportions and number symbolism (W. Elders, M. Henze and others). In this period the ‘rational’ image of Ockeghem prevailed over ‘mystical’ and ‘irrational’ one. In our days we see the process of integration of different ideas, different views on Ockeghem’s music into one unified, though complex and polyphonic, image of the master, whose art was equally rational and mystical (L. Bernstein).
1. Баранова Т. Б. Музыка в системе искусств (от Ренессанса к Барокко) // Старинная музыка в контексте современной культуры: проблемы интерпретации и источниковедения: материалы музыковедческого конгресса / сост. Т. Баранова. М., 1989. С. 56–75.
2. Грубер Р. И. История музыкальной культуры с древнейших времен до конца XVI века. В 2 т. Т. I, ч. 2. М., Л.: Государственное музыкальное издательство, 1941. 508 с.
3. Кассирер Э. Индивид и Космос в философии Возрождения // Э. Кассирер. Избранное. Индивид и Космос / Пер. с нем. А. Г. Гаджикурбанова. М., СПб.: Университетская книга, 2000. С. 7–206. (Книга света)
4. Кузанский Н. Об ученом незнании // Н. Кузанский. Сочинения в 2 томах. Том I. М.: Мысль, 1979. C. 47–184.
5. Ливанова Т. Н. Нидерландская музыкальная школа и проблема Возрождения // Ренессанс. Барокко. Классицизм. Проблемы стилей в западноевропейском искусстве XV–XVII веков: сб. статей / Отв. ред. Б. Р. Виппер и Т. Н. Ливанова. М.: Наука, 1966. С. 161–177.
6. Размадзе А. С. Очерки истории музыки от древнейших времен до половины XIX века: составл. по лекциям, читанным автором в Московской Консерватории. В 4 ч. Ч. II. Музыка Западной Европы до развития оперного стиля. М.: А. Г. Кольчугин, 1888. 184 с.
7. Саккетти Л. Очерк всеобщей истории музыки. СПб., М.: В. Бессель и К°, 1912. 400 с.
8. Улыбышев А. Д. Новая биография Моцарта. В 3 т. / Пер. с фр. М. Чайковского. Т. II. М.: П. Юргенсон, 1891. 195 с.
9. Хёйзинга Й. Осень Средневековья. Исследование форм жизненного уклада и форм мышления в XIV и XV веках во Франции и Нидерландах / Пер. с нидерланд. Д. В. Сильвестрова. М.: Айрис-пресс, 2004. 544 с.
10. Atlas A. Gematria, Marriage Numbers, and Golden Sections in Dufay’s «Resvellies vous» // Acta Musicologica. Vol. 59. Fasc. 2 (1987, May – Aug.). P. 111–126.
11. Baini G. Memorie storico-critiche della vita e delle opere di Giovanni Pierluigi da Palestrina. 2 Vols. Roma: Società Tipográfi ca, 1828. 439 р.
12. Bernstein L. F. Ockeghem the Mystic: a German Interpretation of the 1920s // Johannes Ocke ghem: actes du XLe Colloque international d’études humanists. Tours, 3–8 février 1997 / P. Vendrix (ed.). P.: Klincksieck, 1998. P. 811–841.
13. Besseler H. Die Musik des Mittelalters und der Renaissance. Potsdam: Athenaion, 1931. 337 S.
14. Bukofzer M. Caput: A Liturgico-Musical Study // M. F. Bukofzer. Studies in Medieval and Renaissance Music. N. Y.: Norton, 1950. P. 217–315.
15. Černy J. Struktur, Zahl und Symbol in den Kompositionen von Johannes Ockeghem // Musica Antiqua. Vol. 1. No. 1. Bydgoszcz, 1983. S. 3–9.
16. Elders W. Studien zur Symbolik in der Musik der alten Niederländer. Bilthoven: A. B. Creyghton, 1968. 227 S.
17. Forkel J. N. Allgemeine Geschichte der Musik: in 2 Bde. Bd. II. Lpz.: Schwickert, 1801. 776 S.
18. Henze M. Studien zu den Messenkompositionen Johannes Ockeghems. Berlin: Merseburger, 1968. 260 S.
19. Kiesewetter R. G. Geschichte der europäisch-abendländischen oder unsrer heutigen Musik-Darstellung ihres Ursprunges, ihres Wachsthumes und ihrer Stufenweisen Entwickelung von dem ersten Jahrhundert des Christenthumes bis auf unsre Zeit. Lpz.: Breitkopf und Härtel, 1834.
20. Kirkwood G. Kings, Confessors, Cantors and Archippelano: Ockeghem and the Gerson Circle at St-Martin of Tours // Johannes Ockeghem: actes du XLe Colloque international d’études humanists. Tours, 3–8 février 1997 / P. Vendrix (ed.). P.: Klincksieck, 1998. P. 101–137.
21. Lang P. H. Music in Western Civilization. N. Y.: Norton, 1941. 1107 p.
22. Lang P. H. The so-called Netherlands Schools // Musical Quarterly. Vol. XXV. Issue 1 (1939, January). P. 48–59.
23. Lowinsky E. Ockeghem’s Canon for Thirty-Six Voices: An Essay in Musical Iconography // Music in the Culture of the Renaissance and Other Essays / ed. by B. Blackburn. Chicago: University of Chicago Press, 1989. P. 278–288.
24. Lowinsky E. Secret Chromatic Art in the Netherlands Motet / transl. by C. Buchman. N. Y.: Columbia University Press, 1946. 191 p.
25. Panofsky E. Early Nederlandish painting, its origins and character. 2 Vols. Vol. 1. Cambridge: Harvard University Press, 1953. 573 p.
26. Perkins L. L. Ockeghem, Jean de // The New Grove Dictionary of Music and Musicians: 2nd edition: 29 vols. Vol. XVIII / ed. by S. Sadie. L.: Macmillan, 2001. P. 312–326.
27. Robertson A. W. Guillaume de Machaut and Reims: Context and Meaning in his Musical Works. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. xx + 456 p.
28. Strohm R. The Rise of European Music (1380–1500). Cambridge: Cambridge University Press, 1993. 720 p. 29. Wright C. Dufay’s Nuper rosarum fl ores, King Solomon’s Temple, and the Veneration of the Virgin // Journal of the American Musicological Society. Vol. 47. Issue 3 (1994, Autumn). P. 395–441. 30. Wright C. The Maze and the Warrior: symbols in architecture, theology, and music. Cambridge: Harvard University Press, 2001. 351 p