Musical co-creation is a socially conditioned phase of the creative process. Its system functioning is conditioned by conscious purposeful activity, dependence of the author’s designat on the verdict of Another (listener), towards which its system dynamics is developed and a musical product is created. Interpretations by domestic and foreign researchers of B. V. Asafiev’s formula “composer — performer — listener” reflect the expanding and increasingly differentiating sphere of musical communication of co-creation. Historically conditioned functional syncretism of the musical profession determines the inclusion of the pedagogue in the musical-semiotic chain as an integral component of communication of musical co-creation. The extremely complicated language of the musical art of the 20th century led to the necessity of introducing between the subjects of the classical triad mediating links or art-structures (the infrastructure of musical art) that organize musical perception. The listener is the “inter-subject” phenomenon of co-creation, the bearer of the system of assessments of the quality of the musical product and its criteria from the value-semantic positions of various subjects of co-creation. The mobility of the subject dislocations of musical co-creation causes changes in the gravity of its nonlinear system dynamics aimed at perception, acquiring an energy “recharge” in the musical-communicative space, in the epicenter of which is the object of co-perception — the musical text.
1. Алексей Рыбников, композитор: «На симфонической музыке очень сложно заработать» / Интервью от 18.10.2012 года, Т. Ренкова // Kazan24.ru. URL: http://kazan.bezformata.com/listnews/kompozitor-na-simfonicheskoj-muzike/7262210/ (дата обращения: 07.05.2019).
2. Амрахова А. А. К ситуации постмодерна в азербайджанском музыкальном искусстве (На примерах некоторых сочинений Фараджа Караева) // Музыкальная академия. 2002. № 1. С. 179–185.
3. Аркадьев М. А. Фундаментальные проблемы теории ритма и динамика «незвучащих» структур в музыке Веберна. Веберн и Гуссерль // Музыкальная академия. 2001. № 1. С. 151–163.
4. Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс. В 2 кн. Л.: Музыка, 1971. 375 с.
5. Дружинин Ф. С. Воспоминания. Страницы жизни и творчества / Ред.-сост. Е. Шервинская. М.: Греко-латинский кабинет Ю. Шичалина, 2001. 323 с.
6. История современной отечественной музыки: Учеб. пособие для муз. вузов. Вып. 3 (1960–1990) / Ред.-сост. Е. Б. Долинская. М.: Музыка, 2001. 656 с.
7. Малер Г. Письма. Воспоминания / Ред. Д. Фришман. М.: Музыка, 1968. 608 с.
8. Маслоу А. Г. Мотивация и личность / Пер. с англ. СПб.: Евразия, 1999. 478 с.
9. Назайкинский Е. В. Оценочная деятельность при восприятии музыки // Восприятие музыки: Сб. ст. / Р ед.-сост. В. Н. Максимов. М.: Музыка, 1980. С. 195–228.
10. Панкевич Г. И. Некоторые методологические проблемы исследования художественного процесса. Саратов: Изд-во СГУ, 1985. 130 с.
11. Петров В. О. Инструментальный театр ХХ века: история и теория жанра: автореф. дис. … д-ра искусствоведения. Саратов, 2014. 64 с.
12. Платон. Ион // С обрание сочинений: в 4 т. Т. 1 / Общ. ред. А. Ф. Лосева [и др.]. М.: Мысль, 1990. С. 372–385.
13. Раабен Л. Н. Жизнь замечательных скрипачей и виолончелистов: Биографические очерки. Л.: Музыка, 1970. 262 с.
14. Сокольвяк Н. Л. Мемориальный квартет в русской музыке: автореф. дис. … канд. искусствоведения. Магнитогорск, 2014. 22 с.
15. Сохор А. Н. Социальная обусловленность музыкального мышления и восприятия // Проблемы музыкального мышления: Сб. ст. / С ост. и ред. М. Г. Арановский. М.: Музыка, 1974. С. 38–47.
16. Холопов Ю. Н. Изменяющееся и неизменное в эволюции музыкального мышления // Проблемы традиций и новаторства в современной музыке. М.: Советский композитор, 1982. С. 52–104. URL: http://www.kholopov.ru/izm/index.html (дата обращения: 07.05.2019).
17. Холопов Ю. Н. О формах постижения музыкального бытия // Вопросы философии. 1993. № 4. С. 106–114.
18. Шопенгауэр А. О четверояком корне закона достаточного основания. Мир как воля и представление. Критика кантовской философии. Т. 1. М.: Наука, 1993. 670 с.
19. Щедрин Р. К. Родион Щедрин: автобиографические записи. М.: АСТ, 2008. 288 с.
20. Яворский Б. Л. Общественность и искусство, как оформление энергии тяготения. Г. Ц. М. М. К. Ф. 146 ед. хр. 297.
21. Якупов А. Н. Теоретические проблемы музыкальной коммуникации // Художественное образование и наука. 2017. № 1 (10). С. 15–37.
22. Babbitt M. Who Cares if You Listen? // High Fidelity (Feb. 1958). URL: http://www.palestrant.com/babbitt.html (дата обращения: 07.05.2019).
23. Basile M., Galloni G. Sul “significato” in musica. I limiti epistemologici di un’analisi semiotica musicale // Testo & Senso. N°. 14 (2013). URL: http://testoesenso.it/article/view/152/152 (дата обращения: 07.05.2019).
24. Day-O’Connell J. Music, Language, and the Brain // J ournal of Music Theory. Vol. 54. Issue 2. P. 311–324 (2010 Oct.). DOI: https://doi.org/10.1215/00222909-1214948.
25. Gabrielsson A. Emotion perceived and emotion felt: Same or different? Musicae Scientiae. Vol. 5. Issue 1 (2001 Sept.). P. 123–147. DOI: https://doi.org/10.1177/10298649020050S105.
26. Goodchild M., Wild J., McAdams S. Exploring emotional responses to orchestral gestures // Musicae Scientiae. Vol. 21. Issue 4 (2017 May). S. 442–464. https://doi.org/10.1177/1029864917704033.
27. Kartomi M. Communications // Journal of Music Theory. Vol. 45. Issue 2 (2001 Fall). P. 489–490. URL: https://read.dukeupress.edu/journal-of-music-theory/article-abstract/45/2/489/14340/Communications (дата обращения: 07.05.2019).
28. Mladjenoviс T. P., Bogunoviс B., Perkoviс I. Interdisciplinary approach to music: listening, performing, composing. Published by Faculty of Music in Belgrade. Belgrade, 2014. 227 р.
29. Mirka D. Punctuation and Sense in Late-Eighteenth-Century Music. Journal of Music Theory. Vol. 54. Issue 2 (2010 Oct.). P. 235–282. DOI: https://doi.org/10.1215/00222909-1214930.
30. Pras A., Guastavino C. The role of music producers and sound engineers in the current recording context, as perceived by young professionals // Musicae Scientiae. Vol. 15. Issue 1 (2011 March). P. 73–95.
31. Reybrouck M. Music cognition and real-time listening: Denotation, cue abstraction, route description and cognitive maps // Musicae Scientiae. Vol. 14. Issue 2 (2010 Sept.). P. 187–202.
32. Schubert E. The fundamental function of music. Musicae Scientiae. Vol. 13. Issue 2 (2009 Sept.). P. 63–81.
33. Wu L., Spieß M., Lehmann M. The effect of authenticity in music on the subjective theories and aesthetical evaluation of listeners: A randomized experiment // Musicae Scientiae. Vol. 21. Issue 4 (2017 May). P. 442–464. DOI: https://doi.org/10.1177/1029864916676301.