The article covers one of B. Ferneyhough key concepts — the concept of musical gesture. The composer describes gesture as a notion inseparably associated to figure — another important concept of his compositional theory. The main difference between the two is that of dynamism: gesture is dynamic while figure is static. There are several forms of musical realization of gesture: performer’s gesture can be the starting point for a tone row, musical gesture can manifest itself both as a motivic musical event amidst the background structures and as a special technique (like glissando) functioning as a motive.
1. Брагина Л. М., Кудрявцев О. Ф. Альчати Андреа // Культура Возрождения. Энциклопедия. Том I. М.: РОССПЭН, 2007. С. 61–62.
2. Булез П. Ориентиры I. Избранные статьи. М.: Логос-Альтера, 2004. 200 с.
3. Делёз Ж. Фрэнсис Бэкон. Логика ощущения / пер. с франц. А. В. Шестакова. СПб.: Machina, 2011. 200 с.
4. Жолковский А. К., Щеглов Ю. К. Работы по поэтике выразительности: Инварианты — Тема — Приемы — Текст. М.: Прогресс, Универс, 1996. 344 с.
5. Савенко С. И. Карлхайнц Штокхаузен [Электронный ресурс] // Открытый текст. Электронное периодическое издание. URL: http://www.opentextnn.ru/music/personalia/schtokhauzen/
6. Цареградская Т. В. Критический анализ композиционных методов П. Булеза, К. Штокхаузена, М. Бэббитта: к проблеме сравнительного изучения музыкального авангарда 50-х годов: автореф. дис.… канд. иск. 17.00.02. Вильнюс, 1988. 22 с.
7. Boulez P. On Music Today / transl. by S. Bradshaw and R. Rodney Bennett. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1971. 144 p.
8. Ferneyhough B. Collected Writings / ed. by J. Boros and R. Toop. Amsterdam: Harwood Academic Publishers, 1995. 533 p.
9. Ferneyhough B. Preface // Lemma-Icon-Epigram. L.: Peters, 1982. [IV], 24 p. s. p.
10. Fitch L. Brian Ferneyhough: the logic of the figure. Doctorial theses, Durham university, 2005.
11. Griffiths P. Modern music and after. N. Y.: Oxford University Press, 2010. 456 p.
12. Koblyakov L. Pierre Boulez: a World of harmony / Chur, Switzerland and N. Y.: Harwood Academic Publishers, 1990. 232 p. Contemporary Music Studies 2.
13. Pätzold C. Carceri d’invenzioni von Brian Ferneyhough. Kompositionstechnische und höranalytische Aspekte. Freiburg Albert-Ludwigs-Universität, 2002. 583 s.
14. Stockhausen K. Texte zur elektronischen und instrumentalen Musik. Bd. I: Aufsätze 1952–1962 zur Theorie des Komponierens. Cologne: DuMont Schauberg, 1963. 261 S.
15. Toop R. Brian Ferneyhough’s Lemma-Icon-Epigram // Perspectives of new music. Vol. 28. № 2. 1990. P. 52–100.
16. Varga B. A. Three questions for sixty-five composers. Rochester, N. Y.: University of Rochester press, 2011. 333 p.
17. Yourcenar M. The dark brain of Piranesi. N. Y.: Farrar, Strauss, Giroux, 1984. 231 p.