Jazz in Zimmermann’s works: polystilism or utopia of freedom?

Abstract

The article summarizes knowledge about the usage of jazz music in works of B. A. Zimmermann and exposes the reasons of composer’s interest to this phenomenon. The history of relationship of Zimmermann to jazz is examined in a broad context, from his first experiments in the area of entertainment music and to the large-scale projects with the professional freejazz team — “Manfred Schoof Quintet”. The analysis of the series of works enables to classify Zimmermann’s jazz idioms, to define meaningful context that characterizes their emergence. The usage of jazz elements is presented in connection with the idea of Zimmermann’s “pluralistic method” (kindred to polystilism), however special position of jazz music in outlook and artistic practice of the composer is stated. In his texts about music alongside with musical works (which by tradition contain lots of literary allusions), Zimmermann conceived jazz improvisation as one of the brightest manifestations of the “freedom” in contemporary art. Improvisation of jazzmen, getting over the determinism of composition structures, often becomes a sign of human’s free choice, including the freedom to part his life — an action that is considered to be the only true manifestation of freedom in the Zimmermann’s last years’ compositions.

References

1. Зенкин К. В. Культура в пространстве музыки // К. А. Жабинский, К. В. Зенкин. Музыка в пространстве культуры. Избранные статьи. Вып. 2. Ростов-на-Дону: [б. и.], 2003. С. 37–102.

2. Камю А. Бунтующий человек. Философия. Политика. Искусство / Сост., предисл., примеч. А. М. Руткевича; пер. с франц. И. Я. Волевича, Ю. М. Денисова, А. М. Руткевича, Ю. Н. Стефанова. М.: Политиздат, 1990. 415 с. (Мыслители XX века)

3. Пантиелев Г. Бернд Алоиз Циммерман // ХХ век. Зарубежная музыка. Очерки. Документы. Вып. 1 / Под ред. М. Арановского и А. Баевой. М.: Музыка, 1995. С. 58–80.

4. Паунд Э. Cantos / пер. с англ. В. Кучерявкина // Митин журнал. Вып. 52 (1995). С. 127–144. URL: http://www.vavilon.ru/metatext/mj52/pound.html (дата обращения: 18.02.11)

5. Ухов Д. Аналогии и ассоциации. (К проблеме «джаз и европейская музыкальная традиция») // Советский джаз: Проблемы. События. Мастера / Сост. и ред. А. Медведев, О. Медведева. М.: Советский композитор, 1987. С. 114–142.

6. Леммле П. Элиас Канетти: текст передачи журнала «Галерея» радиостанции «Немецкая волна» от 06.05.2002. URL: http://www.dw-world.de/dw/article/0,,514682,00.html (дата обращения: 18.02.11).

7. Ebbeke K. Die Sprachfindung: Studien zum Spätwerk Bernd Alois Zimmermanns. Mainz: Schott, 1986. 140 S.

8. Ebbeke K. Eigene Gedankwelt. Der Musikkritiker Bernd Alois Zimmermann // MusikTexte. Zeitschrift für neue Musik. H. 24 (1988, April). S. 16–27.

9. Globokar V. In den Strudeln des Jazz und der Neuen Musik // Neue Zeitschrift für Musik. Jg. 154 (1993). H. 5. S. 8–13.

10. Hiekel J. P. Bernd Alois Zimmermanns «Requiem für einen jungen Dichter». Stuttgart: Franz Steiner, 1995. 440 S. (Beihefte zum Archiv für Musikwissenschaft, Bd. 36).

11. Korte O. Die Ekklesiastische Aktion von Bernd Alois Zimmermann: Untersuchungen zu einer Poetik des Scheiterns. Berlin: Studio, 2003. 206 S. (Berliner Musik Studien, Bd. 29)

12. Lothwesen K. Strategien einer Synthese. Anmerkungen zum Jazzverständnis der Neuen Musik // Populäre Musik im kulturwissenschaftlichen Diskurs II / hrsg. von Th. Phleps. Karben: CODA, 2001. S. 137–157. (Beiträge zur Popularmusikforschung, Bd. 27/28)

13. Lothwesen K. Alexander von Schlippenbach und Bernd Alois Zimmermann // K. Lothwesen. Klang — Struktur — Konzept. Die Bedeutung der Neuen Musik für Free Jazz und Improvisationsmusik. Bielefeld: transcript, 2009. S. 153–164. (Studien zur Popularmusik, hrsg. von Th. Phleps und H. Rösing).

14. Schwab H. Zur Rezeption des Jazz in der komponierten Musik // Dansk Årbog for Musikforskning X (1979). S. 127–178.

15. Zimmermann B. Intervall und Zeit. Aufsätze und Schriften zum Werk / hrsg. von Chr. Bitter. Mainz: B. Schott’s Söhne, 1974. 156 S.