About “Masculine — Feminine” Dichotomy in Alexander Scriabin’s Sonata No. 5 (On the Example of Motivic Metrics)

Abstract

The article considers the dramatic concept of Alexander Scriabin’s Sonata No. 5 as a manifestation of “masculine — feminine” dichotomy, one of the important aesthetic ideas on the eve of the 20th century. The sense of “gender differences” is symbolically represented in Scriabin’s music by motivic structures: masculine — ending with an accented note, and feminine —  beginning with it. The sonata is to symbolize the evolution of the Universe, beginning with gender ambivalence (introduction), then —  gender polarization (exposition), 
battle and terrific clash of masculinity and femininity (development) and their final ecstatic integration (recapitulation and coda).

References

1.     Гаспаров М. Л. Метр и смысл. М.: Фортуна ЭЛ, 2012. 416 с. 
2.     Гумилев Н. С. [Переводы стихотворные] // П исьма о русской поэзии. М.: Современник, 1990. С. 69–74.
3.     Дельсон В. Ю. Скрябин: Очерки жизни и творчества. М.: Музыка, 1971. 430 с.
4.     Катуар Г. Л. Музыкальная форма. Ч. 1. Метрика. М.: Музгиз, 1934. 107 с.
5.     Левая Т. Н. А. Н. Скрябин // И стория русской музыки. Т. 10а. М.: Музыка, 1997. 
С. 5–68.
6.     Лобанова М. Теософ, теург, мистик, маг: Александр Скрябин и его время. М.: 
Петроглиф, 2012. 368 с. 
7.     Мазель Л. А., Цуккерман В. А. Анализ музыкальных произведений. Элементы 
музыки и методика анализа малых форм. М.: Музыка, 1967. 752 с. 
8.     Месхишвили Э. Фортепианные сонаты Скрябина. М.: Советский композитор, 
1981. 272 с. 
9.     Орлов В. Феноменология любви А. Скрябина // У ченые записки. Вып. 5. М.: Ме-
мориальный музей А. Н. Скрябина, 2005. С. 185–196. 
10.   Павчинский С. Э. Сонатная форма произведений Скрябина. М.: Музыка, 1979. 
236 с. 
11.    Рубцова В. В. Александр Николаевич Скрябин М.: Музыка, 1989. 448 с. 
12.   Сабанеев Л. Л. Воспоминания о Скрябине. М.: Классика–XXI, 2000. 392 с. 
13.   Скрябин А. Н. [Записи] // Р усские пропилеи. Материалы по истории русской мыс-
ли и литературы. Т. VI. М.: Сабашниковых, 1919. С. 97–247.
14.   Холопов Ю. Н. Введение в музыкальную форму. М.: Московская гос. консерва-
тория им. П. И. Чайковского, 2006. 432 с. 
15.   Ballard L., Bengtson M. The Alexander Scriabin Companion: History, Performance, 
and Lore. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 2017. 422 p.
16.   Garcia S. Scriabin’s Symbolist Plot Archetype in the Late Piano Sonatas // 1 9th-Century 
Music. 2000. Vol. 23. No. 3. Р. 273–300.
17.    Smith K. “A Science of Tonal Love”? Drive and Desire in Twentieth-Century Harmony: 
The Erotics of Skryabin //  Music Analysis. 2010. Vol. 29. No. 1–3. P. 234–263.