The article considers the dramatic concept of Alexander Scriabin’s Sonata No. 5 as a manifestation of “masculine — feminine” dichotomy, one of the important aesthetic ideas on the eve of the 20th century. The sense of “gender differences” is symbolically represented in Scriabin’s music by motivic structures: masculine — ending with an accented note, and feminine — beginning with it. The sonata is to symbolize the evolution of the Universe, beginning with gender ambivalence (introduction), then — gender polarization (exposition),
battle and terrific clash of masculinity and femininity (development) and their final ecstatic integration (recapitulation and coda).
1. Гаспаров М. Л. Метр и смысл. М.: Фортуна ЭЛ, 2012. 416 с.
2. Гумилев Н. С. [Переводы стихотворные] // П исьма о русской поэзии. М.: Современник, 1990. С. 69–74.
3. Дельсон В. Ю. Скрябин: Очерки жизни и творчества. М.: Музыка, 1971. 430 с.
4. Катуар Г. Л. Музыкальная форма. Ч. 1. Метрика. М.: Музгиз, 1934. 107 с.
5. Левая Т. Н. А. Н. Скрябин // И стория русской музыки. Т. 10а. М.: Музыка, 1997.
С. 5–68.
6. Лобанова М. Теософ, теург, мистик, маг: Александр Скрябин и его время. М.:
Петроглиф, 2012. 368 с.
7. Мазель Л. А., Цуккерман В. А. Анализ музыкальных произведений. Элементы
музыки и методика анализа малых форм. М.: Музыка, 1967. 752 с.
8. Месхишвили Э. Фортепианные сонаты Скрябина. М.: Советский композитор,
1981. 272 с.
9. Орлов В. Феноменология любви А. Скрябина // У ченые записки. Вып. 5. М.: Ме-
мориальный музей А. Н. Скрябина, 2005. С. 185–196.
10. Павчинский С. Э. Сонатная форма произведений Скрябина. М.: Музыка, 1979.
236 с.
11. Рубцова В. В. Александр Николаевич Скрябин М.: Музыка, 1989. 448 с.
12. Сабанеев Л. Л. Воспоминания о Скрябине. М.: Классика–XXI, 2000. 392 с.
13. Скрябин А. Н. [Записи] // Р усские пропилеи. Материалы по истории русской мыс-
ли и литературы. Т. VI. М.: Сабашниковых, 1919. С. 97–247.
14. Холопов Ю. Н. Введение в музыкальную форму. М.: Московская гос. консерва-
тория им. П. И. Чайковского, 2006. 432 с.
15. Ballard L., Bengtson M. The Alexander Scriabin Companion: History, Performance,
and Lore. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 2017. 422 p.
16. Garcia S. Scriabin’s Symbolist Plot Archetype in the Late Piano Sonatas // 1 9th-Century
Music. 2000. Vol. 23. No. 3. Р. 273–300.
17. Smith K. “A Science of Tonal Love”? Drive and Desire in Twentieth-Century Harmony:
The Erotics of Skryabin // Music Analysis. 2010. Vol. 29. No. 1–3. P. 234–263.