Concept of Serial Music in Western and Russian Musicology: Issues of Terminology

Abstract

The article traces the formation and the development of the concept of serial music in various national traditions of musicology; the author reveals discrepancy that must be taken into account when using concepts in different languages. The concept of composition sérielle arose in French in the late 1940s as a translation of the German word Reihenkomposition; however, P. Boulez in his papers attempted to separate the serial phenomenon from A. Schoenberg’s work. In German, the concept of serielle Musik appeared in the early 1950s as a translation of the French musique sérielle. In 1955, thanks to K. Stockhausen and H. Eimert, the term was rethought and associated only with compositions that develop the principle of multidimensional seriality. Eventually, the concept of serielle Musik included electronic music and postserial methods (group composition, statistical composition). In English, the term serial music combines Schoenberg’s technique and post-war avantgarde composers’ one, and is sometimes interpreted as an aesthetic category. Russian musicologists Yu. N. Kholopov and S. A. Kurbatskaya consider the term серийная музыка in the narrow sense (as a technique using series of pitches) and in a broad meaning (as a technique, in which the entire texture is derived from a series of any parameter); сериализм means multidimensional seriality (use of series in several parameters simultaneously).

References
  1. Акопян Л. О. Музыка XX века: Энциклопедический словарь. М.: Практика, 2010. 855 с.
  2. Бершадская Т. С. О понятиях, терминах, определениях современной теории музыки // Критика и музыкознание: сборник  статей. Вып. 3. Л.: Музыка, 1987. С. 97–113.
  3. Гуляницкая Н. Введение в современную гармонию: Учебное пособие. М.: Музыка, 1984. 256 с.
  4. Когоутек Ц. Техника композиции в музыке ХХ века. М.: Музыка, 1976. 367 с.
  5. Ле Корбюзье Модулор. MOD 1. MOD 2 / пер. с фр. Ж. С. Розенбаума. М.: Стройиздат, 1976. 239 с.
  6. Ксенакис Я. Формализованная музыка. Новые формальные принципы музыкальной композиции / пер. с фр. М. Заливадного. СПб.: Санкт-Петербургская государственная консерватория имени Н. А. Римского-Корсакова, 2008. 123 с.
  7. Курбатская С. Серийная музыка: вопросы теории, истории, эстетики. М.: ТЦ «Сфера», 1996. 388 с.
  8. Холопов Ю. Сериальность // Музы кальная энциклопедия: в 6 т. Т. 4. М.: Советская энциклопедия, 1978. С. 940–943.
  9. Холопов Ю. Серийная техника // Музыкальная энциклопедия: в 6 т. Т. 4. М.: Советская энциклопедия, 1978. С. 943.
  10. Холопов Ю. Кто изобрел 12-тоновую технику? // Проблемы истории австро-немецкой музыки. Первая треть ХХ века. М.: [Государственный музыкально-педагогический институт имени Гнесиных], 1983. С. 34–58. (Сборник трудов Государственного музыкально-педагогического института имени Гнесиных. Вып. 70).
  11. Bandur M. Aesthetics of Total Serialism: Contemporary Research from Music to Architecture. Basel, Boston and Berlin: Birkhäuser, 2001. 93 p.
  12. Beiche M. Terminologische Aspekte der „Zwölftonmusik“. München [u. a.]: Katzbichler, 1984. 196 S.
  13. Blumröder C. Serielle Musik // Terminologie der Musik im 20. Jahrhundert / hrsg. von H. H. Eggebrecht. Stuttgart: Franz Steiner, 1995. S. 396–411.
  14. Boulez P. Relevés d’apprenti. Paris: Le Seuil, 1966. 384 р.
  15. Brindle R. S. The New Music: The Avant-garde since 1945. New York: Oxford University Press, 1987. 222 p.
  16. Dahlhaus C. Zur Problematik der seriellen Musik // Frankfurter Hefte ХIV (1959). S. 200–205.
  17. Eimert G., Stockhausen K. Vorwort // Die Reihe. H. 1 (1955): Elektronische Musik. S. 7.
  18.  Frisius R. Serielle Musik / Rudolf Frisius — Texte [Электронный ресурс]. URL: http://www.frisius.de/rudolf/texte/tx318.htm (дата обращения: 07.09.2018).
  19. Grant M. J. Serial Music, Serial Aesthetics: Compositional Theory in Post-War Europe. New York: Cambridge University Press, 2005. 284 p.
  20. Gredinger P. Serial Technique // Die Reihe. No. 1: Electronic Music. Bryn Mawr (Penn): Theodore Presser, 1957. P. 38–44.
  21. Griffiths P. Serialism // The New Grove Dictionary of Music and Musicians. 2nd ed. Vol. 23 / e d. by S. Sadie and J. Tyrrell. London: Macmillan, 2001. P. 116–123.
  22. Kirchmeyer H. Kleine Monographie über Herbert Eimert. Leipzig: Verlag der Sächsischen Akademie der Wissenschaften zu Leipzig; Stuttgart: Hirzel, 1998. 50 p.
  23. Krenek E. Ein neues Blatt ist aufgeschlagen // Melos. H. ХХI (1954). S. 305–307.
  24. Leibowitz R. Schoenberg et son école: l’étape contemporaine du langage musical. Paris: Janin, 1947. 302 p.
  25. Leibowitz R. Introduction à la musique de douze sons. Les variations pour orchestre op. 31, d’Arnold Schoenberg. Paris: L’Arche, 1949. 351 p.
  26. Leibowitz R. Schoenberg and His School: The Contemporary Stage of the Language of Music. New York: Da Capo, 1975. 303 p.
  27. Perle G. Serial Composition and Atonality: An Introduction to the Music of Schoenberg, Berg, and Webern. Berkley, Los-Angeles, Oxford: University of California Press, 1991. 164 p.
  28. Pousseur A. Écrits théoriques, 1954–1967. Sprimont: Mardaga, 2004. 349 p.
  29. Ross A. The Rest is Noise: Listening to the Twentieth Century. New York: Farrar, Straus & Giroux, 2007. 494 p.
  30. Rufer J. Composition with Twelve Notes Related Only to One Another / transl. by H. Searle. New York: Macmillan, 1954. 186 p.
  31. Stephan R. Serielle Musik // Riemann Musiklexikon: in 5 Bde. 12te Aufl. Sachteil / hrsg. von W. Gurlitt, H. H. Eggebrecht und C. Dahlhaus. Mainz: B. Schotts Söhne, 1967. S. 867–869.
  32. Stockhausen K. Arbeitsbericht 1952/53: Orientierung // Stockhausen K. Texte zur elektronischen und instrumentalen Musik. Bd. 1: Aufsätze 1952–1962 zur Theorie des Komponierens. Köln: DuMont Schauberg, 1963. S. 32–38.
  33. Stockhausen K. Zur Situation des Metiers // Stockhausen K. Texte zur elektronischen und instrumentalen Musik. Bd. 1: Aufsätze 1952–1962 zur Theorie des Komponierens. Köln: DuMont Schauberg, 1963. S. 45–61.
  34. Taruskin R. Music in the Late Twentieth Century. New York: Oxford University Press, 2009.
    610 p.
  35. Whittall A. The Cambridge Introduction to Serialism. New York: Cambridge University Press, 2008. 285 p. (Cambridge Introductions to Music).