Turkish Topoi in Mozart’s Works

Abstract

The paper deals with Mozart’s works with oriental/Turkish subjects, or somehow connected with “Janitschar” music of his times. Mozart’s orientalism is regarded here not as a tribute to the wide-spread mode, but as an expression of the composer’s attitude to some very important cultural, social, and political problems of the Josephinist epoch. The works of 1780s express Mozart’s inner faith in humanistic ideals (“Die Entfürung aus dem Serail”), his taste for colourful strangeness, and his personal support to the emperor Joseph II during his war against Turkey in alliance with Russia. However, even creating his highly tendentious pieces in 1788–1789, Mozart was keeping in mind that mercy must stay above vengeance, and that mutual understanding might be more fruitful than hostility.

References

1. Аберт Г. В. А. Моцарт. Ч. 1, кн. 2 / Пер. и примеч. К. К. Саквы. М.: Музыка, 1980. 518 с.

2. Берлиоз Г. Избранные статьи / Сост. В. Н. Александровой и Е. Ф. Бронфин. М.: Госмузиздат, 1956. 407 с.

3. Кириллина Л. В. Классический стиль в музыке XVIII — начала XIX века. В 3 ч. Часть 2. Музыкальный язык и принципы музыкальной композиции. М.: Композитор, 2007. 224 с.

4. Кириллина Л. В. Реформаторские оперы Глюка. М.: Классика-XXI, 2006. 384 с.

5. Луцкер П., Сусидко И. Моцарт и его время. М.: Классика-XXI, 2008. 624 с.

6. Митрофанов П. Политическая деятельность Иосифа II, ее сторонники и ее враги (1780– 1790). СПб, 1907. 793 с. (Записки историко-филологического факультета Императорского С.-Петербургского университета. Ч. 83).

7. Моцарт В. А. Полное собрание писем / Пер. И. С. Алексеевой, А. В. Бояркиной, С. А. Кокошкиной, В. М. Кислова. М.: Международные отношения, 2006. 536 с.

8. Моцарт В. А. Сонаты для фортепиано. В 2 т. Том II / Подготовка текста и коммент. В. Плата и В. Рема. М.: РМИ, 2006. 192 с. (Беренрайтер-Уртекст)

9. Моцарт. Истории и анекдоты, рассказанные его современниками / Пер. с нем. С. Грохотова и П. Луцкера. М.: Классика-XXI, 2007. 176 c. (Музыка в мемуарах)

10. Петров А. Н. Вторая турецкая война в царствование императрицы Екатерины II: в 2 т. СПб., 1880. Т. 1. [8], 237, 48 с.; Т. 2. [4], 251, 50 с.

11. Чигарева Е. И. Оперы Моцарта в контексте культуры его времени: Художественная индивидуальность. Семантика. М.: УРСС, 2000. 280 с.

12. Широкова В. П. «Янычарский стиль»: Культура и Варварство // Советская музыка. 1991. № 12. С. 38–41.

13. Anderson E. A Note on Mozart’s Bassa Selim // Music & Letters. Vol. 35 . Issue 2 (1954, April). P. 120–124.

14. Braunbehrens V. Mozart in Wien. München–Mainz: Piper, Schott, 1988. 508 S.

15. Croll G. Vorwort // W. A. Mozart. Die Entführung aus dem Serail KV 384: Partitur. Kassel u.a.: Bärenreiter, 1982. S. VIII–XXXV. (W. A. Mozart. Neue Ausgabe sämtlicher Werke. Serie II, Bd.5/12)

16. Fischer M. Prinz Eugen, der edle Ritter // Populäre und traditionelle Lieder. Historisch-kritisches Liederlexikon. URL: http://www.liederlexikon.de/lieder/prinz_eugen_der_edle_ritter (дата обращения: 12.01.11).

17. Landon H. C. Robbins (hrsg.). Das Mozart-Kompendium. Sein Leben — seine Musik. München: Droemer Knaur, 1991. 556 S.

18. Malkiewitz M. Wolfgang Amadeus Mozarts Skizzen zu Le Gelosie del seraglio KV Anh. 109 (135a) // Prima la danza! Festschrift für Sibylle Dahms. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2004. S. 107–130.

19. Sadie S. Mozart. The Early Years 1756–1781. N. Y., L.: Oxford University Press, 2006. xxv + 644 p.

20. Schubart Ch. F. D. Deutsche Chronik : eine Auswahl aus den Jahren 1774–1777 und 1787–1791 / hrsg. von E. Radczun. Lpz.: Reclam, 1988. 439 S. (Reclams Universal-Bibliothek. Bd. 1258)

21. Schubart Ch. F. D. Ideen zu einer Aesthetik der Tonkunst / hrsg. von J. Mainka. Lpz.: Reclam, 1977. 322 S. (Reclams Universal-Bibliothek. Bd. 673)

22. Sehn W. Mozarts Skizze der Ballettmusik „Le gelosie del serraglio“ (KV Anh. 109/135a) // Acta musicologica. Vol. 33. Fasc. 2/4 (1961, April – December). S. 169–192. 23. Szabolci B. Exotism in Mozart // Music and Letters. Vol. 37. Issue 4 (1956, October). P. 323–332.