Andrew Lloyd Webber in the “Dialogues” with R. Wagner and G. Verdi (from the Works of the 1970–2000s)

Abstract

The article characterizes the significant feature that is inherent to the evolution of genres of musical and musical film during 1970–2000s. It is a process of gradual rapprochement of the named popular genres with academic ones (especially with opera). Multiple dialogues (interfaces and interactions) which culminate in the creative works by the English composer Andrew Lloyd Webber (b. 1948) facilitated this process. The author of the article refers to some of Lloyd Webber’s works in which an important place belongs to the above-mentioned dialogues with the creative legacy of R. Wagner and G. Verdi: the rock opera Evita (1978) and the musical Phantom of the Opera (1986), as well as their screen versions (1996 and 2004, directed by A. Parker and J. Schumacher). In particular, the most important roll-calls of these works with operas Der fliegende HolländerGötterdämmerung (at the level of conception of the whole and the most important scenes), LohengrinLa TraviataIl TrovatoreDon Carlos (dramaturgical, genre and stylistic parallels, intonation and thematic relationship) are identified.

References

1. Андрущенко Е. Ю. Эндрю Ллойд-Уэббер и «музыка из бывшего СССР»: у истоков «третьего направления» // Южно-Российский музы кальный альманах. 2014. № 4. С. 40–50.

2. Андрущенко Е. Ю. Мюзиклы Э. Ллойда-Уэббера конца 1960–1980‑х годов: Сюжеты. Жанр. Стилистика: исследование. Ростов-на-Дону: Книга, 2007. 243 с.

3. Андрущенко Е. Ю. Новая ипостась шалюмо (об интертекстуальных параллелях к мюзиклу «Призрак Оперы» Э. Ллойда-Уэббера) // Научный вестник Московской консерватории. 2012. № 1. С. 92–99.

4. Емельянова И. А. «Призрак Оперы» [Э. Ллойда-Уэббера] // Великие мюзиклы мира: Популярная энциклопедия / под ред. И. Н. Воробьевой. М.: ОЛМА-ПРЕСС, 2002. С. 595–620.

5. Жабинский К. А. О синтезе искусств в не академических разновидностях оперного театра ХХ века // Оперный театр: вчера, сегодня, завтра: сб. ст. / ред.-сост. А. М. Цукер. Ростов-на-Дону: РГК им. С. В. Рахманинова, 2010. С. 323–339.

6. Кузнецова М. А. «Призрак Оперы» (о фильме Дж. Шумахера) [Электронный ресурс] // URL: http://www.vostokinform.ru/antik/films/3458.html (дата обращения:12.05.2013).

7. Левик Б. В. Рихард Вагнер. М.: Музыка, 1978. 448 с.

8. Леру Г. Призрак Оперы; Заколдованное кресло: романы. СПб.: Азбука-классика, 2004. 480 с.

9. Макларен Л. Мадонна: [биографический очерк.] Ростов-на-Дону: Феникс, 1998. 320 с.

10. Парин А. В. Мастер пения Пласидо Доминго // Доминго П. Мои первые сорок лет. М.: Радуга, 1989. С. 5–13.

11. Соловцова Л. А. Джузеппе Верди: [монография.] Изд. 2‑е, доп. и перераб. М.: Музыка, 1966. 676 с.

12. Черкашина-Губаренко М. Р. Какого Спасителя мы ожидаем? (Три новых сценических прочтения «Лоэнгрина» Р. Вагнера») // Музы кальный театр: искусство, социум, бизнес: К 200‑летию со дня рождения Дж. Верди и Р. Вагнера: сб. науч. ст. / ред.-сост. А. В. Крылова. Ростов-на-Дону: РГК им. С. В. Рахманинова, 2014. С. 7–25.

13. Шокина И. Е. Эва Дуарте Перон // Вопросы истории. 1998. № 4. С. 58–71.

14. Beaufort J. An Opera-Style Musical from Lloyd Webber // Christian Science Monitor. 1990. 30 April. Р. 2–3.

15. Hudson E. Moulin Rouge! and the Boundaries of Opera // The Opera Quarterly. 2011. Vol. 27. No. 2–3. P. 256–282.

16. Lloyd Webber A., Rice T. Synopsis // Lloyd Webber A., Rice T. Evita: Musical excerpts. Complete libretto from the opera based on the life story of Eva Peron (1919–1952). L.: Music Sales Ltd., 1977. P. 68.

17. Walsh M. Andrew Lloyd Webber: His Life and Works: A Critical Biography. L.: Viking,
1997. 240 p.