Daniil Kharms: Three Case StudiesThe article suggests the interpretation of three compositions by Kharms in which not only ti­tles but also many details of the text indicate in a paradoxical way a certain musical prototype. In the Variations (1936) Kharms

Abstract

The article suggests the interpretation of three compositions by Kharms in which not only ti­tles but also many details of the text indicate in a paradoxical way a certain musical prototype. In the Variations (1936) Kharms renders the classic Theme and variations structure. There are both the theme — four beginning verses — and “variations” of the same length, in which the theme is repeated in altered form, and a kind of change of mode (minor after ma­jor), and a loud climax at the end. The Passacaglia No. 1 (1937) is shaped like a sort of score of space with several layers. There are constant (ostinato) elements in every layer: lyrical hero (“I”), water, swaying near his feet, and “someone” deep in the water, who suddenly reveals his existence. The short story The Beginning of a Very Good Summer Day. Symphony (a. 1937) is composed of 176 words. However, its shape looks like a symphony in four movements. There is an op­positions between “masculine” and “feminine” in the first section (Timofey, jumping out of his window; peasant Khariton, throwing a stone; woman with an abscess), a final movement in folk character (a long line of people waiting to buy sugar is portrayed) and so on. Along with a musical prototype there is also a literary one — The 2nd Symphony by Andrey Bely in relation to which Kharms’s “symphony” became equally a continuation and a con­secutive denial of genre foundations of the literary symphony.

References

1. Белый А. Мастерство Гоголя: Исследование. М.–Л., 1934. 322 с.

2. Белый А. Симфонии / Вступ. ст., сост.. подгот. текста, примеч. А. В. Лаврова. Л.: Художественная литература, 1990. 528 с.

3. Гервер Л. Музыка и музы кальная мифология в творчестве русских поэтов (первые десятилетия ХХ века). М.: Индрик, 2001. 248 с.

4. Жаккар Ж.-Ф. «Cisfinitum» и Смерть // Абсурд вокруг: сб. ст. / Отв. ред О. Буренина. М.: Языки славянской культуры. 2004. С. 75–91.

5. Кобринский А. «Без грамматической ошибки...»? Орфографический сдвиг в текстах Даниила Хармса // О Хармсе и не только. Статьи о русской литературе. СПб.: СПГУТД, 2007. С. 58–84.

6. Кобринский А. Поэтика «ОБЭРИУ» в контексте русского литературного авангарда: в 2 т. Т. I. М.: МКЛ № 1310, 2000. 192 с.

7. Хармс Д. Собрание сочинений: в 3 т. / Вступ. ст., коммент. и сост. В. Н. Сажина. СПб.: Азбука, 2000. Т. I: Авиация превращений: [Стихотворения, переводы, драматические произведения]. 576 с. Т. II: Новая Анатомия: [Проза]. 416 с.

8. Хармс Д. Горло бредит бритвою. Случаи, рассказы, дневниковые за писи / Глагол. № 4. 1991. 239 с.

9. Шестакова Л. Принцип серийности в стихотворении Д. Хармса «Звонитьлететь» // Хармс — авангард / материалы международной научной конференции «Даниил Хармс: авангард в действии и в отмирании. К 100-летию со дня рождения поэта». Белград: Изд-во филологического факультета Белградского университета,
2006. С. 157–164.