“Romantic Expressivity” vs. “NewObjectivity” Musical Performance in the Context of the Russian Avant-Garde Movement of the 1910s-1920s

Abstract

This article presents series of stylistic particularities inherent in the art of piano performance in Russia in the late 19th century and in the first quarter of the 20th century. New notions of how to organize sound and, consequently, a new poetics related to the performance of early musical avant-garde were then developed as a vivid alternative to pseudoromantic, academ­ic piano art. Basing ourselves on examples taken from Prokofiev’s Sarcasms and his Tocca­ta, on Shostakovich’s First piano sonata and on other works of the “new objectivity” peri­od, we will draw out the features of 1920s “futurism” in piano performance and link them to those of other avant-garde artistic practices, such as Tatlin and Rodchenko in art, Eisen- stein and Dziga Vertov in cinematograph, Krutcheny and Khlebnikov in poetry. Analyzing Prokofiev’s and Shostakovitch’s own performances across the years leads us to assume that intellectualism in current performances stems from the first “antiromantic”, avant-garde de­cades of the 20th century.

References

1. Асафьев Б. Прокофьев — пианист // Б. Асафьев. Критические статьи, очерки и рецензии. Из наследия конца десятых — начала тридцатых годов / предисл. М. С. Друскина; сост. и коммент. И. В. Беленького. М.—Л.: Музыка, 1967.С. 259–262.

2. Бертенсон Н. Анна Николаевна Есипова. Л.: Музгиз, 1960. 152 с.

3. Богданов-Березовский В. М. Дороги искусства. Л.: Музыка, 1971. 280 с.

4. Бурлюк Д. Кубизм // Пощечина общественному вкусу. В защиту свободного искусства: Стихи, проза, статьи / Д. Бурлюк, Н. Бурлюк, А. Крученых, В. Кандинский,Б. Лившиц, В. Маяковский, В. Хлебников. М.: Издание Г. Л. Кузьмина, [1912]. С. 95–101.

5. Глебов Игорь [Асафьев Б. B.] От «новой музыки» к новому музы кальному мировоззрению // Пять лет новой музыки: статьи и материалы: сборник. Вып. 1 / Ленингр. ассоц. современ. музыки; ред. И. Глебов, С. Гинзбург. Л.: Тритон, 1926–1927. С. 20–27.

6. Дельсон В. Ю. Фортепианное творчество Д. Д. Шостаковича. М.: Советский композитор, 1971. 247 с.

7. Зелинский К., Чичерин А., Сельвинский Э.-К. Мена всех. Конструктивисты поэты. М.: 1-я Образцовая типография Госиздата, 1924. 83 с.

8. Каменский В. Путь энтузиаста. Автобиографическая книга // В. В. Каменский. Сочинения. М.: Книга. 1990. С. 385–525.

9. Коган Г. М. Техника и стиль в игре на фортепиано // Г. Коган. Вопросы пианизма. Избранные статьи. М.: Советский композитор, 1968. С. 47–67.

10. Коган Г. М. Из истории пианизма // Г. Коган. Вопросы пианизма. Избранные статьи. М.: Советский композитор, 1968. С. 179–185.

11. Крученых А., Хлебников В. Слово как таковое // Литературные манифесты: От символизма до «Октября». Сост. Н. Л. Бродский и Н. П. Сидоров. М.: Аграф,2001. С. 137–140.

12. Мейерхольд В. В. Вступительное слово к концерту С. С. Прокофьева в Радиотеатре. 17 ноября 1929 года // Статьи, письма, речи, беседы: в 2-х т. Т. II. М.: Искусство,1968. С. 495–496.

13. Могучий талант могучего времени // Советская музыка. 1966. № 9. С. 4–11.

14. Мосолов А. В. Статьи и воспоминания / сост. Н. К. Мешко; общ. ред. И. А. Барсовой. М.: Советский композитор, 1986. 218 с.

15. H. М. Рославец Н. А. // Современная музыка. 1924. № 2. С. 33–36.

16. Нейгауз Г. Об искусстве фортепианной игры. Записки педагога: 4-е изд. М.: Музыка, 1982. 300 с.

17. Павел Николаевич Филонов. Живопись. Графика. Из собрания государственного Русского музея: каталог выставки. Л.: Аврора, 1988. 112 с.

18. Польдяева Е. Г. Послание Николая Обухова: Реконструкция биографии. М.: Русский путь, 2008. 292 с.

19. [Прокофьев C. C.] Последнее слово русской музыки / пер. с англ. В. Варунца // Прокофьев о Прокофьеве: Статьи и интервью / ред.-сост. В. Варунц. М.: Советский композитор, 1991. C. 27–30.

20. [Рославец Н.] Ник. А. Рославец о себе и своем творчестве // Современная музыка. 1924. № 5. С. 132–138.

21. Сабанеев Л. Воспоминания о Скрябине. М.: Классика — XXI, 2000. 400 с.

22. Сабанеев Л. Скрябин: 2-е изд., перераб. автором. М.; Петроград: Госиздат, 1923. [VIII], 204 с.

23. Савшинский С. И. Л. В. Николаев. Пианист. Композитор. Педагог. Л.; М.: Государственное музы кальное издательство, 1950. 190 с.

24. Хентова С. М. Молодые годы Шостаковича. Книга первая. Л.: Советский композитор, 1975. 320 с.

25. Чинаев В. П. Пианизм Рахманинова: к вопросу о стилевой идентичности // Научный вестник Московской консерватории. 2014. № 2. С. 176–185.

26. Шкловский В. Искусство как прием // Шкловский В. Гамбургский счет. С. 55–65.

27. Шкловский В. О «Великом Металлисте» // Шкловский В. Гамбургский счет: Статьи — воспоминания — эссе (1914–1933). М.: Советский писатель, 1990. С. 80–81.