In this article the words from the Book of Ecclesiastes about «vanity of vanities» (vanitas) are interpreted as one of the important sacred subjects of the European art of the 16th–18th centuries. The reflections on the subject unified artists and musicians, Protestants and Catholics, Italians and inhabitants of northern European countries. The emblematic of pictorial canvas is explained and the range of subjects associated with the idea of frailty of life is outlined. Special attention is focused on the canons set to the text Vanitas Vanitatum by Jan Pieterszoon Sweelinck: the drastic pessimism of the Biblical book’s author was not congenial to the great composer — his faith in the saving power of music which deliver man from vanity of this world justified the musician’s work and gave meaning to it in the master’s own opinion as well as in the opinion of his numerous pupils.
1. Аверинцев С. С. Собрание сочинений: в 4 т. / под ред. Н. П. Аверинцевой и К. Б. Сигова.
[Т. 4]. София-Логос. Словарь. К.: ΔУХ Ι ΛΙΤЕРA, 2006. 912 с.
2. Коклико, Адриан Пети. Compendium Musices (1552) / публикация, перевод, исследование
и комментарии Н. И. Тарасевича. М.: Московская гос. консерватория имени П. И. Чай-
ковского, 2007. 484 с.
3. Лотман Ю. М. Натюрморт в перспективе семиотики // Вещь в искусстве: материалы на-
учной конференции / под общей ред. И. Е. Даниловой. М.: Советский художник, 1986.
С. 6–14. (Випперовские чтения-84, вып. 17).
4. Никулин Н. Н. Золотой век нидерландской живописи. XV век. 2-е изд., пересмотренное
и дополненное. М.: АСТ, 1999. 288 с.
5. Попова Е. О. Ян Свелинк и его школа: теория и практика музыкальной композиции.
Дисс. … канд. искусствоведения: в 3 т. М.: Московская государственная консерватория
имени П. И. Чайковского, 2005. 919 с.
6. Сененко М. С. Государственный музей изобразительных искусств имени А. С. Пушкина.
Собрание живописи. Голландия. XVII–XIХ века. М.: Галарт, 2000. 500 с.
7. Bergström I. Dutch Still-Life Painting in the Seventeenth Century / Transl. by Ch. Hedström
and G. Taylor. L.: Faber & Faber, 1956. XIX, 330 р.
8. Mercantini A. Il Trionfo del Tempo e del Disinganno. Benedetto Pamphilj e la vanitas // Vanitas:
Lotto, Caravaggio, Guercino nella collezione Doria Pamphilj / ideazione e coordinamento di
M. Floridi, cataloga a cura di A. Mercantini. Milano: Silvana Editoriale, 2011. P. 45–53.
9. Sinagra F. R. Introduzione // Vanitas: Lotto, Caravaggio, Guercino nella collezione Doria
Pamphilj / ideazione e coordinamento di M. Floridi, cataloga a cura di A. Mercantini. Milano:
Silvana Editoriale, 2011. P. 10–12.
10. Stagno L. Vanitas e santità. Maddalena, beata peccatrix, speculum poenitentiae // Vanitas: Lotto,
Caravaggio, Guercino nella collezione Doria Pamphilj / ideazione e coordinamento di M. Floridi,
cataloga a cura di A. Mercantini. Milano: Silvana Editoriale, 2011. P. 21–34.
11. Sweelinck J. P. Composition Regeln Herrn M. Johan Peterssen Sweling / Naar drie duitsche
bronnen bewerkt en voor het eerst uitgegeven met inleding en aanteekeningen door Dr.
H. Gehrmann // Werken van Jan Pieterszn Sweelinck. Deel X. Uitgegeven door Dr. M. Seiffert.
Vereeniging voor Noord-Nederlands muziekgeschiedenis. ’s-Gravenhage: Nijhoff; Lpz.: Breitkopf
und Härtel, 1901. VI, 106 p.
12. Vis J. Sweelinck and the Reformation // Sweelinck Studies: Proceedings of the International
Sweelinck Symposium, Utrecht, 1999 / ed. by P. Dirksen. Utrecht: STIMU (Foundation for
Historical Performance Practice), 2002. Р. 39–54.